Pri vrhu svih ratnih nedaća sa kojima su se stanovnici Sarajeva sučeljavali tokom 1425 dana opsade bez sumnje nalazila se i neprolazna opasnost od snajperske paljbe – dalekog i funkcionalno nevidljivog oružja koje u bilo kojem trenutku na nekoj otvorenoj, pa čak i donekle zaštićenoj lokaciji, može dovesti do tragedije i smrti. Gotovo tri decenije nakon završetka rata u Bosni i Hercegovini i završetka opsade Sarajeva, sjećanje na nemilo vrijeme ne blijedi, ali kako doznajemo u Sarajevo Safari, dokumentarnom ostvarenju slovenskog autora Mirana Zupaniča, ustanovljena slika nesretne sarajevske „Aleje snajpera“ posjeduje i dodatnu dimenziju sa kojom ionako mračno razdoblje u skorijoj historiji bosansko-hercegovačke prijestolnice poprima još suroviju narav.
Sarajevo Safari; režija: Miran Zupanič; 2022.
Sarajevo Safari razotkriva užasavajuću „vojno-turističku“ ponudu vezanu izravno opsadom glavnog grada BiH, koja je privlačila pojedince iz inostranstva željnih da okušaju svoje streljačke vještine na Sarajkama i Sarajlijama. Okosnica filma je intervju sa državljaninom Slovenije, čiji je identitet nije otkriven gledatelju, koji je lično svjedočio, pa i na određen način i sudjelovao u ovom morbidnom obliku zabave. Neimenovani Slovenac otkriva da bi sarajevski „safari“ počinjao u gotovo ležernom ozračju dolaskom u Beograd, poslije čega bi učesnici bili na jedan ili drugi način prevezeni do položaja VRS-a na Palama, odakle bi imali mogućnost manje-više slobodnog otvaranja paljbe po Sarajevu i njegovom ionako napaćenom stanovništvu.
Oko intervjua u formatu jedan-na-jedan sa Zupaničem iza objektiva kamere te anonimnim Slovencem ispred iste, ubačene su povezane snimke i fotografije, pa i duži segmenti u kojima stanovnici Sarajeva prenose lične priče i koji služe za predstavljanje života sa druge strane optičkog nišana. Shodno tome, Sarajevo Safari pristupa središnjim događajima na višedimenzionalan način, što dodatno produbljuje istraživačku prirodu filma.
Prije preporuka i daljeg komentiranja, potrebno je potcrtati činjenicu da je Sarajevo Safari sačinjen dobrim dijelom od arhivskog materijala koji nije redaktovan u pogledu na stravične ratne scene sa sarajevskih ulica, kao i na posljedice snajperskih napada. U cilju autentičnoga predstavljanja događaja iz ovog perioda, uključujući i onih u samoj srži dokumentarnog filma, to je bilo praktično neizbježno. No, neki elementi filma ostaju izuzetno uznemirujući, naročito imajući uži kontekst filma. Sarajevo Safari je, dakle, daleko od ugodnog iskustva, naročito za osjetljivije gledatelje. Međutim, to ne umanjuje vrijednost filma koji istražuje ovaj dosad tek posredno dokumentovan vid opsade Sarajeva. Preporuka je, dakle, uvjetovana navedenim upozorenjem.
Sarajevo Safari se prikazuje na 5. AJB DOC Film Festivalu u sklopu programa AJB Screening.