78. Međunarodni filmski festival u Veneciji: Mostra bez pauze

78. Međunarodni filmski festival u Veneciji: Mostra bez pauze

Piše: Duško Dimitrovski (specijalno za Filmofil iz Venecije)

Samo što je uspješno završena ovogodišnja najstarija smotra sedme umjetnosti u svijetu, koja je protekla u znaku dobrih filmova i sa dosta glamura, već su počele pripreme za 79. predjubilarni praznik kinematografije na Lidu.

Svi mi koji smo pratili, odnosno izvještavali sa ovogodišnjeg Festivala, možemo konstatovati da je donio nekoliko prijatnih iznenađenja, kad je riječ o vrijednosti prikazanih filmova, ali i veliki broj gostiju, među njima i svjetskih starova, koji su se uprkos jos uvijek egzistirajuće svjetske pandemije koronavirusa, pojavili, na sada već nezaobilaznom za ove smotre – crvenom tepihu.

Selektori Venecije '21 su od nekoliko stotina filmova, odabrali za prikazivanje u glavnom Takmičarskom programu, u kome se dodijeljuju najveća festivalska priznanja, 21 ostvarenje svjetskih sineasta, a među njima su se našla i neka zaista vrijedna djela već izuzetno afirmisanih reditelja, poput: Paralelnih majki Pedra Almodovara, inače svojevrsnog "ljubimca" svjetskih festivala, Božja ruka italiijanskog majstora Paola Sorentina, te i odličan film The Power of the Dog Jane Campion, novozelandske  dobitnice Oscara (The Piano, 1993).

Ipak, žiri kojim je predsjedavao južnokorejski reditelj Bong Joon-Ho, sa članovima: Saveriom Costanzom, rediteljem iz Italije, Virginiom Efiraom, glumicom iz Belgije, Cyntiom Erivo, glumicom i producenticom iz Velike Britanije, Sarahom Gadon, filmskom teoretičarkom, glumicom i producenticom iz Kanade, Alexanderom Nanau, rediteljem iz Rumunije i Chloe Zhao, scenaristicom, montažerkom, rediteljicom i producenticom iz Kine, nije djelio mišljenje većine filmskih kritičara i izvještača sa Festivala, kojima pripada i autor ovog osvrta, pa je odlučio da sa Zlatnim lavom za najbolji film nagradi Happening, ostvarenje mlade francuske sineastice Audrey Diwan.

U filmi Happening, radnja se odvija šezdesetih godina prošlog stoljeća, a pripovijeda priču o veoma darovitoj mladoj studentici Ani, koja ima obećavajuću budućnost pred sobom. Ali, pred Anu je stavljen ogroman izazov. Ona ostaje trudna, a u Francuskjoj u to ne tako davno vrijeme za pobačaj je bila predviđena zatvorska kazna. Ova scenaristička osnova je pružila mladoj rediteljici mogućnost da na njoj izgradi čitav spektar osjećanja i ponašanja studentice sa ogromnim bolom i sramotom.

Stvaralački mnogo kompleksniji, ali i dramaturški dorađeniji od filma Audrey Diwan su ostvarenja Pedra Almodovara, Paola Sorentina i Jane Campion, koja smo već pomenuli. Druga po važnosti – Nagrada Žirija uručena je italijanskom reditelju Paolu Sorentinu (El Divo, La grande Belleza) za odličan film Božja ruka, autobiografskog karaktera, a govori o djetinjstvu reditelja, njegovoj porodici i Maradoni. Ovom filmu je sa punim pravom pripala i nagrada Marcelo Mastroianni za najbolje glumačko ostvarenje jednog debitanta i to mladom glumcu Filippou Scottiju, koji je virtuozno odigrao lik Fabieta. Nagradu za najbolju režiju je premila Campion za film The Power of the Dog koji je rađen na osnovu romana Thomasa Savagea, a sa ovim filmom se novozelandska rediteljica, nakon duže pauze, vratila na veliku svjetsku festivalsku scenu.

"Pehar Volpi" - popularna nagrada za nabolju glumicu pripala je Penelope Cruz za krajnje psihološki iznijansiranu ulogu Janis u filmu Paralelne majke Pedra Almodovara. To je, čini se jedna od najtežih uloga, koje je Cruz uopšte do sada odigrala. Na Veneciji '21 nagradu za najbolju mušku ulogu je dobio filipinski glumac John Acrilla za ulogu u filmu On the Job: The Missineg 8 reditelja Erika Mattia. Za Životno djelo, odnosno doprinos svjetskoj sedmoj umjetnosti nagrađeni su specijalnim Zlatnim lavom holivudski reditelj Ridley Scott, popularni italijanski glumac i reditelj Roberto Benigni, te američka filmska zvijezda Jamie Lee Curtis. Ridley Scott (Alien, Gladijator, Black Rain) je uz ovo veliko priznanje u Veneciji imao i svjetsku premijeru svog novog filma – historijskog spektakla Posljednji duel, u kome glavne uloge tumače Matt Damon i Ben Affleck.

Posljednje dvije godine i Bosna i Hercegovina ima svoje vidno mjesto na Veneciji, jednom od tri najbolja i ujedno najpoznatija svjetska festivala, zajedno sa Cannesom i Berlinom. Naime, prošle godine se tu održala svjetska premijera, kasnijeg kandidata za Oscara, filma Quo Vadis, Aida? Jasmile Žbanić, a ove godine je našoj izuzetno međunarodno afirmisanoj sineastici  pripala čast da bude predsjednica žirija uvažnog Takmičarskog programa "Horizonti".

Konačno da kažemo i to da je Venecija '21 bila već drugo pandemijsko izdanje ove smotre na Lidu i bili smo svjedoci velikih mjera bezbjednosti, koje su bile poduzete: nemogućnost  kretanja bez dokaza o vakcinisanju ili testiranju, uz ograničen broj mjesta u svim dvoranama, a tu su bile i obavezne maske za svo vrijeme trajanja projekcija. I tako, Venecija '21 je završena, a kakva ce biti Venecija '22 – ostaje da vidimo.

Prethodna
Dodjelom nagrada završen 4. AJB DOC Film Festival
Sljedeća
Kulenović: “Posljednja krava u selu“ sinteza je čovjeka i prirode