Lee: Poduhvat iznimnih i hrabrih žena

Piše: Sead Vegara

Sudbina zna uplesti svoje prste katkad poprilično spretno i vješto. Od biografske knjige protkane fotografijama, do direktorice fotografije (koja će postati rediteljica), glumice koja liči na fotografkinju, te naposjetku filma o samom životu autorice pomenutih fotografija. Upitna biografska knjiga upotpunjena fotografijama je ona pod nazivom “The Lives of Lee Miller“, sastavljena iz tri dijela koji govore o periodima u životu Amerikanke Lee Miller, kao modela, obećavajućoj i nadarenoj fotografkinji, te ratnoj dopisnici i fotografkinji iz Evrope poharane Drugim svjetskim ratom. Direktorica fotografije je Ellen Kuras, koja je igrom slučaja (sudbine) naišla na pomenutu knjigu, uvidjela sličnost Lee Miller i glumice Kate Winslet (sa kojom je surađivala na filmu Michela Gondryja Eternal Sunshine of the Spotless Mind iz 2004), poslala joj kopiju knjige, a glumica, poduzetna kakva jeste, odlučila da “treba pod moranje“ upravo Kuras da režira biografski film o fotografkinji pod nazivom Lee i da se ispriča priča Millerove.

Lee; režija: Ellen Kuras; uloge: Kate Winslet, Marion Cotillard, Andy Samberg, Alexander Skarsgård; 2023.

IMDb rejting: 7.0/10

Rotten Tomatoes rejting: 66%

Od ideje do realizacije proces je trajao poprilično dugo, dok je Winslet kao producentica osigurala sredstva, a scenaristički trio u sastavu Liz Hannah, John Collee i Marion Hume, na koncu koncentrisao se samo na treći dio knjige, derivirajući ono što se moglo iz prva dva da bude autentično. “The Lives of Lee Miller“ djelo je njenog sina Antonyja Penrosea, koji je izdao knjigu 1985, osam godina nakon majčine smrti. Sami film se postepeno uzdiže iznad generičke biografske priče nudeći mnogo više od standardnog biopica, iako se možda tako isprva i ne čini. Ono što se ne može osporiti ni rediteljici debitantici Kuras, ni veteranki glumici Winslet, činjenica je da niti jedna ni druga nisu posustale u namjeri da ispričaju priču koja će vas svom svojom snagom sigurno uzdrmati u samom centru vašeg bića, te ostaviti zaprepaštene i pod snažnim utiskom.

Priča počinje prilično slatkasto sa grupicom prijatelja na odmoru na moru među kojima vlada opušteno raspoloženje, dok u Njemačkoj nacisti polako i sigurno preuzimaju vlast. Lee (Winslet) upoznaje naočitog Britanca Rolanada Penrosea (Alexander Skarsgård), sa kojim će kasnije završiti u vezi i Londonu radeći kao fotografkinja za britansku verziju magazina Vogue. Uz veliko zalaganje i protekciju urednice Audrey Withers (Andrea Riseborough), Lee će raditi sve kako bi dala svoj doprinos borbi. S obzirom da joj Britanci ne dopuštaju odlazak na prve linije fronte, Lee na indikaciju američkog fotografa i kolege Davida Shermana (Andy Samberg), pita i dobija dopuštenje od Amerikanaca, te odlazi na front. Pratićemo je kako dokumentuje strahote rata, isprva fotografišući ranjene vojnike, onda i samu bojišnicu, oslobađanje Pariza, te naposljetku užase koncentracionog logora Dachau.

Rediteljica Kuras znalački konstruiše i priziva, uz pomoć direktora fotografije Pawela Edelmana i montažera oskarovca Mikkela E. G. Nielsena (Sound of Metal, 2019), takvu čaroliju pokretnih slika koja na izvjestan način polazi od onih istih fotografija Millerove transcendirajući sve skupa sliku o poduhvatu iznimne i veoma hrabre žene.  

Objavljeno u bh. nezavisnom dnevniku Oslobođenje 

Prethodna
Terrifier 3: Još jedan slasher koji pada u zaborav
Sljedeća
The Wild Robot: Kad robot postane majka guščetu