Sundance Film Festival 2017: Praznik nezavisnog filma

Sundance Film Festival 2017: Praznik nezavisnog filma

Piše: Nisad Selimović

Svake godine, Sundance Film Festival pronađe svoj specifičan put do medijskih ispostava tako što obično vrlo tačno predviđa u kojem se smjeru kreće industrija nezavisnog filma, kada su u pitanju velike filmske nagrade. Prije ovogodišnje dodjele Oscara, već krajem januara ćemo vjerovatno dobiti nekog autsajdera koji će se naći  na dodjeli 2018. Sundance tako vrlo često bude neka vrsta kristalne kugle za te razvikane dodjele raznoraznih kipova i statua. Na primjer, 2012. Beasts of Southern Wild je osvojio Glavnu nagradu žirija na Sundanceu, da bi krajem godina bio odabran u elitno društvo nominiranih za Oscara u kategoriji najboljeg filma.

Festival koji odaje počast nezavisnom filmu, unatoč tome, vrlo je cijenjen događaj na svjetskoj filmskoj sceni. Tamo je zakoračio u svijet slave i Quentin Tarantino, pored mnogih drugih. Uvijek je to pozornica u koju su sve oči mainstream agenata uperene, jer se po pravilu uvijek nađe neki dragulj kojeg vrijedi distribuirati po cijeloj Americi, a za šta njegovi producenti nemaju dovoljno love. Nije naodmet, naravno, ni ostvariti prvi kontakt sa talentovanim autorima koji bi već dogodine mogli baratati budžetima koji broje desetine miliona dolara, te sarađivati sa zvučnim imenima industrije. Ako im je to cilj.

Ali, kako se vremena mijenjaju, tako i Sundance sa svom svojom popularnošću postaje i mjesto gdje nisu uvijek filmovi u prvom planu. Američka politika, posebno krajem prošle i početkom ove godine, doživljava nevjerovatne turbulencije a reperkusije prošlogodišnjeg izbora novog predsjednika osjećaće se mjesecima ispred nas, vjerovatno i godinama. Sundance neće biti izuzetak – jedna od glavnih vijesti posljednjih dana je da će tokom festivala biti održan prilično golem protest protiv Donalda Trumpa, novoizabranog predsjednika kojeg, čini se, Amerikanci ili baš vole ili baš ne vole.

Marš kojeg organizujemo je usmjeren prema svima koji poštuju ljudska prava, građanske slobode i raznolikost. Također, to će biti i mogućnost da se kreativci iz cijele Amerike koji budu tu radi festivala, solidarišu  sa ostatkom zemlje u demonstriranju našeg poštovanja prema slobodi, ljudskim pravima, sigurnosti i zdravlju, te u prepoznavanju činjenice da je raznolikost jedna od najvećih vrijednosti SAD-a, kazale su gospođe iz organizacije Women's March, organizatora protesta.

Protest je planiran za 21. januar, kada festival već krene sa svojim programom, a da nije za odbaciti govori činjenica da je ovo samo jedan od ženskih marševa koji če se dogoditi na taj dan – za maršu u Washingtonu već se prijavilo preko 100.000 učesnika. U Sundance, sigurno je, ove godine neće biti dosadno.

FILE - This Jan. 16, 2014 file photo shows a general view of the Egyptian Theatre on Main Street during the Sundance Film Festival in Park City, Utah. Celebrating its 31st year, the festival has steadily outgrown its indie-film roots to showcase emerging and established talent in art, music, television, film and new media. The 2015 Sundance Film Festival runs Jan. 22 through Feb. 1, 2015. (Photo by Arthur Mola/Invision/AP, File)A što se tiče onoga zbog čega ljudi obično i dolaze u Park City – filmova, situacija prilično obećava. Organizatori su primili ukupno 13,782 prijave, od kojih je 113 prihvaćeno u program festivala. Većina filmova, oko 65 posto, dolazi iz SAD-a, dok je ostatak snimljen u drugim državama, 30 njih, da budemo tačniji. Mnogo filmova dolazi od početnika, debitanata u filmskom biznisu, što je za Sundance potpuno normalno, ali tu su i veterani festivala sa svojim novim djelima, kao što su Matthew Heineman (Cartel Land), Alex Ross Perry (Listen Up Philip), Gillian Robespierre (Obvious Child) i David Lowery (Ain't Them Bodies Saints).

Ipak, najiščekivaniji naslovi se nalaze pod sekcijom Premijere, koja je proteklih godina izbacila neke od najuspješnijih naslova generalno u svijetu, kao što je prošlogodišnji Manchester by the Sea. U ovoj selekciji fokus će biti na filmovima Miguela Artete i Mikea Whitea Beatriz At Dinner, Ry Russo-Younga Before I Fall, Michaela Showaltera The Big Sick, Luce Guadagnina Call Me by Your Name, Charlie McDowella The Discovery, Jima Strousea The Incredible Jessica James, Marka Pellingtona The Last Word, Michaela Almereyde Marjorie Prime, Dee Reesinog Mudbound, Maye Forbes The Polka King i Craiga Johnsona Wilson.

U ovoj selekciji, koja izaziva najviše pažnje kod svakog gosta festivala, nalazi se i dosta štićenika festivala koji su prošli razne radionice i edukativne programe kako bi dovršili svoje filmove.

Ustvari je cijela ova selekcija i kreirana zbog njih. Bilo je vremena kada reditelji nisu mogli snimati filmove iz mnoštva razloga i održivost njihovih karijera bila je prilično upitna... Sada je ova selekcija sazdana od vrste reditelja koje smo uvijek i zamišljali da će predstavljati svoje filmove ovdje, ističe Trevor Goth, programski direktor festivala.

Zanimljiva je i Midnight sekcija, u kojoj su se našli naslovi 78/52 Alexandrea Philippea, Bitch Marianne Palka, Bushwick Cary Murnion, Killing Gorund Damiena Powera, Kuso Stevena Ellisona, The Little Hours Jeffa Baene, te antologijsko djelo grupe autora XX, među kojima su Karyn Kusama, Roxanne Benjamin, Jovanka Vukovik i Annie Clark (poznatija kao muzičarka St. Vincent).

Pažnju publike zasigurno će zavrijediti i program Spotlight u kojem se prikazuju cijenjeni filmovi koji su već doživjeli premijere na nekim drugim festivalima. Tu će posjetioci Sundancea biti u prilici pogledati, između ostalih, i filmove Colossal Nacha Vigalonda, Frantz Francoisa Ozona, Lady Macbeth Williama Oldroyda i Raw Julie Ducournau.

Objavljeno u bh. nezavisnom dnevniku Oslobođenje
Prethodna
Lijepe žene prolaze kroz grad
Sljedeća
Najočekivaniji filmovi i TV serije 2017, vol. 2