Kada se pojavio film Uniform (2003.), debitanstsko ostvarenje Yi'nan Diaoa, bilo je jasno da je rođena nova zvijezda kineske kinematografije, što je potvrđeno i nagradom "Zmajevi i tigrovi" (Dragons and Tigers) na filmskom festivalu u Vancouveru. Također, Yi'nan Diao je jedan od onih temeljitih reditelja koji se sporo, ali temeljito oblikuju svoj estetski izričaj. Nakon vedre komedije uslijedio je Night Train (2007.), koji je isto tako značajne uspjehe na svjetskim festivalima, pokazavši nam da Diao podjednako dobro barata žanrovima komedije i drame. Njegov treći film Crni ugalj, tanak led, očigledno je rezultat dugogodišnje pripreme i minucioznog brušenja vlastitog filmskog jezika. Diao, koji je započeo karijeru kao teatarski reditelj, ovaj put se okreće konvencijama američkog noir filma. I to prije svega Malteškom sokolu John Hustona i Dodiru zla Orson Wellsa, kako je i sam rekao u jednom intervjuu. Noir je u posljednjih nekoliko godina doživio svojevrsni procvat sa filmovima Sin City, Kiss Kiss Bang Bang, Brick ili Drive, no u većini slučajeva oni pate od pretjerane stilizacije, bježeći od sirove i surove životne materije koja je „sine qua non“ noir filma.
Crni ugalj, tanak led; režija: Yi'nan Diao; uloge: Liao Fan, Gwei Lun Mei, Wang Xuebing, Wang Jingchun, Yu Ailei; 2014.
IMDb rejting: 6.8/10
Diao se odlučuje za drugi smjer – njegova detektivka priča je „propuštena“ kroz filter socijalnog realizma, ali nije opterećena imperativom neke društvene kritike koja, budimo iskreni, nekada uguši i sam elementarni užitak gledanja u pokušaju da kaže neku konačnu istinu o nama i društvu. Diaov film je smješten u siromašni gradić u kojem većina stanovnika radi u fabrikama, ali ono što ovaj film čini intrigantnim jesu glavni „sastojci“ noira: poniženi muškarac, femme fatale i zamršena lavirintska radnja. Negdje u sjevernoj kineskoj provinciji, godine 1999. pronađeno je nekoliko leševa. Policija ulazi u trag navodnom ubici i u obračunu stradaju dva policajca, a treći biva ranjen. Taj noirovski poniženi muškarac je Zhang Zili, koji se, suspendiran sa dužnosti, zapošljava kao zaštitar u jednoj fabrici. Kada isti gradić potresa nova serija ubistva, Zhang uz pomoć bivšeg kolege započinje samostalnu istragu. Arijadnina nit ga vodi duboko u lavirint, do prelijepe Wu Zhizhen koja radi u hemijskoj čistioni. Ubrzo se uspostavlja da su sve žtve na neki način povezane sa Wu Zhizhen, ali Zhang je već duboko zaljubljen u nju. Jedne zimske noći čeka ga strašno otkriće. I kao u pravom film noiru, postaje nemoguće povući crtu između nevinosti i krivnje.
Ovo je nezaobilazan film koji plijeni svojom mračnom atmosferom, odličnom glumom i kompleksnom naracijom.