Nepoznati filmaš iz New Jerseyja Kevin Smith postao je poznat nakon premijere njegovog niskobudžetnog crno-bijelog "indie" prvijenca Trgovci (Clerks, 1994) na Sundance festivalu. Priču o dvojici bezvoljnih mladih prijatelja Danteu i Randalu (Brian O‘Halloran, Jeff Anderson), koji trate život i/li kradu bogu dane radeći kao potplaćeni zaposlenici mini-marketa i videoteke, Smith je snimio u ranim dvadesetima za nepunih 30 tisuća dolara, točnije 27.000. Veliki filmofil (i stripofil) za režiju se odvažio inspiriran vlastitim iskustvima rada u mini-marketu/videoteci i primjerom nezavisnog "low budget" filma Slacker Richarda Linklatera. Iako Smith nije spominjao Stallonea i Rockyja kao inspiraciju, njegova priča je prilično "rockyjevska". Da snimi Trgovce, Smith je spiskao sav novac s kreditnih kartica i ušao u minus, zadužio se kod obitelji i prijatelja, te prodao čak i vrijednu kolekciju stripova kao Stallone svoga psa. Snimao je u noćnim satima u mini marketu i susjednoj videoteci gdje je radio preko dana, spavajući svega par sati u međuvremenu, angažirao frendove i znance za uloge (Jason Mewes kao Jay), a i sam se našao ispred kamere u liku Silent Boba nakon što je trebao biti Randal, no skužio je da je to neizvedivo.
Trgovci; režija: Kevin Smith; uloge: Brian O‘Halloran, Jeff Anderson, Jason Mewes, Marilyn Ghigliotti, Lisa Spoonhauer; 1994.
IMDb rejting: 7.7/10
Rotten Tomaotes rejting: 90%
Ulaganje se isplatilo, kao i trud: film je zaradio tri milijuna dolara, dakle sto puta više od uloženog, lansirao je Smithovu redateljsku karijeru od Natjerujući Amy do Trgovaca III, iznjedrio ikoničke likove Jaya i Silent Boba te odigrao jednu od ključnih uloga u (re)definiranju američke nezavisne kinematografije devedesetih zajedno s Seksom, lažima i videovrpcama Stevena Soderbergha te Psima iz rezervoara i Tarantinovim Paklenim šundom. Interesantno je da je Tarantino bio poznat po tome što je radio u videoteci, no Smith je taj koji je na koncu snimio film u/o videoteci ispunjen filmskim i popkulturnim referencijama. Clerks je ljubavno pismo eri videoteka i njihovim radnicima. Svakog dana Randal sluša pitanja u stilu "Imaš li onaj film s tipom koji je bio u onom filmu prošle godine?", a ne libi se otići u drugu videoteku posuditi nešto što nema u svojoj i uvrijediti mušterije ako ga "pilaju", za razliku od tolerantnijeg Dantea iz mini-marketa.
Osobno najbolji kadrovi Trgovaca su kadrovi Dantea i njegove bivše cure Caitlin (Lisa Spoonhauer), tj. Randala i Danteove djevojke Veronice (Marilyn Ghigliotti) kako razgovaraju za pultom videoteke s kasetama iza njih kao savršenim okvirom za c/b sliku. Smithov film je vremenska kapsula sredine devedesetih, od videotečne filmofilije i uopće pop-kulture do grungerske mode i glazbe, jedan od središnjih kult-klasika tzv. generacije X. Likovi filozofiraju o filmovima, nose iznošene karirane košulje i martensice (krupno kadrirane kako ih Dante vezuje), a na soundtracku sviraju Bad Religion, The Jesus Lizard... Pritom, Smith njeguje mračniji, realističniji, manje glamurozan pristup u odnosu na generacijske takmace kao što su Samci i Zagrizi život, zato crno-bijela tehnika savršeno pristaje filmu, potencirajući autentični dokumentaristički štih i na momente izgledajući da gledamo snimku s nadzorne kamere u mini marketu i videoteci.
Publika devedesetih prepoznala se u likovima "slackera" (ljenčina, zabušanata) i njihovim sočnim dijalozima s istančanim uhom za govor ulice, ali i nezadovoljstvom i čežnjom za smislom, s čime se mogu poistovijetiti i moderne generacije gledatelja koje ionako na sve gledaju negativno, nerijetko se dosađuju i preziru sve oko sebe. Dante i Randal su bili i ostali "slackerski" heroji. "Ne bih ni trebao biti ovdje danas", jadikuje pesimistični Dante koji mora raditi na neradni dan. "Ovaj bi posao bio sjajan da nije jebenih mušterija", kaže sarkastični i opušteni Randal u jednom u nizu primjera Smithova briljantnog pisanja.
Randal ima i sjajno opažanje u vezi Ratova zvijezda i Povratka jedija, odnosno vlastitu (re)interpretaciju u vezi gradnje druge nedovršene Zvijezde smrti i nevinih radnika/graditelja koji su pali kao kolateralne žrtve kad su je pozitivci uništili. Trgovci su izrazito dijaloški nastrojeni i zapleta ustvari nema. Struktura filma je epizodična, realizirana u formi serije vinjeta tijekom jednog radnog dana u životu dvojice "slackera" i njihovih susreta s mušterijama koje se protive kupnji cigareta, ruka im je zapela u kutiji "Pringlesa", traže ključ od WC-a zajedno s pornočasopisom itd., uključujući i posjet Jaya i Silent Boba koji otvara Danteu oči u vezi Veronice ("Malo bi ti žena donijelo lazanje na posao, većina bi te samo prevarila").
Međutim, dijalozi su zanimljivi i izgovoreni bez dlake na jeziku, poput Danteova saznanja da postoji izraz "snowballing" i da je Veronica priuštila oralni seks mnogim tipovima prije njega ("Što je to uopće ‘nešto poput 36‘? Uključuje li to i mene? Ummmm, 37. Ja sam trideset i sedmi?!"). I Smith snima razgovore na zanimljiv način, recimo da Dante nježno lakira Veronici nokte dok razgovaraju o muško-ženskim odnosima ("Muka mi je od vas muških. Spavat ćete sa svime što kaže ‘da‘..."), a neke situacije ostavlja s pravom izvan kadra (nezgoda na sprovodu i u zahodu).
Komično, romantično i tragikomično isprepleće se u filmu Clerks koji ispod (crno)humorne površine krije dosta egzistencijalizma. "Gledamo ih s visoka kao da smo toliko napredni. Pa, ako smo toliko jebeno napredni, što radimo ovdje?", komentira Randal njihov odnos prema mušterijama i sebi samima. Možda bi i Smith bio kao Randal i Dante da nije snimio "Trgovce". Film ga je spasio i nadahnuo mnoge druge "slackere" devedesetih da se maše kamere.
Lista najboljih Sundance filmova po izboru filmaša
1.“Ritam ludila” (2014.), Damien Chazelle
2. “Psi iz rezervoara (1992.), Quentin Tarantino
3. “Bježi!” (2017.), Jordan Peele
4. “Mala miss Amerike” (2006.), Jonathan Dayton, Valerie Faris
5. “Memento” (2001.), Christopher Nolan
6. “Seks, laži i videovrpce” (1989.), Steven Soderbergh
7. “Prije svitanja” (1995.), Richard Linklater
8. “Odrastanje” (2014.), Richard Linklater
9. “I tvoju mamu, također” (2002.), Alfonso Cuarón
10. “Krvavo jednostavno” (1985.), Joel i Ethan Coen
Creme de la creme
Uz gorenavedene filmove, na Sundanceu su premijeru imali i "Heathers", "Četiri vjenčanja i sprovod", "Privedite osumnjičene", "Američki psiho", "Tajnica", "Marija, milosti puna", "Garden State", "Lignja i kit", "Precious", "500 dana ljubavi", "Zimska kost", "U zaklon", "Kriminalci na godišnjem", "Postaja Fruitvale", "Minari", "Nikad, rijetko, ponekad, uvijek", "CODA"...
Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija