Upakovati u animirani film namijenjen prvenstveno djeci, pa onda odraslima koji još nisu zaboravili na malo dijete u sebi, takve poruke i pouke o poštivanju različitosti, borbe za svoja prava i normalan život po n-ti put je pošlo za rukom čarobnjacima stop-motion animacije iz studija Aardman. Naime, sa pažnjom brižne majke koja priprema rođendanski poklon za svoje dijete, osnivač i reditelj u Aardmanu, višestruki oskarovac Nick Park (Pobuna u kokošinjcu, Wallace i Gromit serijal), na sebi svojstven način je u stop-motion animiranom uratku Early Man (Dugi iz kamenog doba) postavio priču pripovijedajući prvenstveno o “sukobu“ starog i novog. „Starog“ izraženog u obliku pračovjeka i njegovog načina života sa „novim“ u obliku ljudi iz bronzanog doba.
Dugi iz kamenog doba; režija: Nick Park; glasovi: Dušan Bućan, Dražen Bratulić, Ranko Tihomirović; 2018.
IMDb rejting: 6.3/10
Rotten Tomatoes rejting: 83%
Animirani Early Man se na veliku žalost odraslih ljubitelja animacije u kinima prikazuje u sinhroniziranoj verziji pogodnoj za mlađe uzraste, ali ekipa hrvatske sinhronizacije ipak je znalački odradila posao. Šale i pošalice su učinjene zabavne i u sinhroniziranoj verziji, te se nisu izgubile u traljavom prevodu kakav se zna desiti u takvim situacijama.
U svakom slučaju, film otvara scena u kojoj negdje na “lokaciji Manchestera“ u paleolitu meteor zapara nebo i sravni sve sa zemljom da bi od njega ostala sama kamena lopta koja će tadašnjem čovjeku poslužiti za novu igru – čudesni fudbal. Nekoliko stoljeća kasnije pračovjek je zaboravio na fudbal i misli da su crteži u kamenu gdje su prikazani ljudi kako „ganjaju“ loptu ustvari samo jedan od načina na koji su se prehranjiivali i hvatali divljač. Pleme živi izolovanim mirnim životom u šumskoj dolini sve do pojave ljudi na većem stepenu razvoja – ljudi iz bronzanog doba koji za razliku od pračovjeka nisu zaboravili na fudbal i praktikuju ga sa svim mogućim nivoima. Prikazani su pohlepni vlastodršci koji će učiniti sve da zgrnu što veću količinu bronzanih novčića pri čemu će bespoštedno “uvijati“ i “prekrojavati“ pravila igranja fudbala, jer praljudi za povrat svog doma moraju odigrati fudbalsku utakmicu protiv ljudi iz bronzanog doba, slavne ekipe sastavljene od odlučnih pojednica, ali ne timskih igrača.
Dalje ne bi bilo umjesno da prepričavamo fabulu jer to “trebate pod moranje“ vidjeti na kino-platnu. Čarolija pokretnih slika kakva je ona koju proizvode Aardmanovci je nešto što zaslužuje potpunu pažnju u mraku kino-dvorane. Sama preciznost i trud uložen u izradu stop-motion animiranog Early Man koji je rađen tzv. clay-motionom, animacijom glinenih lutaka reditelj Nick Park objašnjava na sljedeći način:
Nešto između svijeta crtića i stvarnog svijeta s akcijom uživo. Radi se o trodimenzionalnom, realnom svijetu sa stvarnom strukturom. Likovi su izrađeni od modernog plastelina uz lateks pjenu, silikon, smolu i metalni kostur pa mogu mijenjati oblik; mogu se savijati. Ako je neko udaren u lice, ono se ponaša poput komada tijesta, kao u crtiću. Ali to nije samo igra s lutkama; zahtjeva planiranje sve do najmanjih detalja.
Svakako topla preporuka za odlazak u kino sa vašim najmlađima, jer vas očekuje dobrih sat i po priče sa korijenima u prahistoriji, a koji se tako očigledno mogu projicirati i na sadašnjost.