Piše: Sead Vegara
Rediteljski dvojac Ján Kadár i Elmar Klos u nekadašnjoj zajedničkoj državi Čehoslovačkoj snimili su film Obchod na korze (Radnja na Glavnoj ulici) za koji im je 1965. Američka filmska akademija dodijelila Oscara za najbolji film sa neengleskog govornog područja. Film The Shop on Main Street nastao kao celuloidna adaptacija istoimenog češkog romana spisatelja Ladislava Grossmana u biti predstavlja priču o “malom čovjeku“ koji je uhvaćen u spletku stvari koje izmiču kontroli, kao i pririodi identiteta. Radnjom smješten u 1942. godinu u jeku prevlasti nacističke Njemačke na teritoriji Evrope također se može posmatrati i kao alegorija na brutalni uspon staljinizma.
The Shop on Main Street; režija: Ján Kadár & Elmar Klos; uloge: Jozef Kroner, Ida Kamińska, František Zvarík, Hana Slivková; 1965.
IMDb rejting: 8.1/10
Rotten Tomatoes rejting: 100%
Glavni protagonisti filma Obchod na korze su mrzovoljni stolar Anton “Tono“ Brtko (Jozef Kroner) koji bi najradije da ništa ne radi, i stara Jevrejka, gospođa Lautmanova (Ida Kamińska) koja posjeduje radnju za prodaju dugmadi na Glavnoj ulici. Nakon što Tonov šogor (František Zvarík), kojeg Tono krivi za nedobivanje posla na projektu drvene piramide na trgu, a inače dobro pozicioniran u lokalnoj kolaboracionoj vlasti, na večeri mu uruči dopis kojim se imenuje za novog upravnika radnje stare Jevrejke, Tono mijenja svoj utisak o šogoru. Ali, ono što je trebalo biti siguran izvor prihoda za Tonu i njegovu pohlepnu suprugu (Hana Slivková) ispostavi se da je promašen slučaj.
Stara gospođa Lautmanova ne samo da je nagluha već i nema pojma u kakvom društvu živi, te je prepuštena na milosti komšija i ostalih iz jevrejske zajednice, koji će se, nakon što se upoznaju sa Tonovim novim namještenjem, odlučiti da mu isplaćuju sedmičnu platu kao naknadu za brigu o Lautmanovoj. Tono će se polako, ali sigurno vezati za Lautmanovu, koja je uvjerena da je Tono daleki rođak koji je došao pripomoći po radnji, te raditi stolarske poslove po kući popravljajući namještaj. Od nekontrolisanog, antisocijalnog namćora sa početka, Tono će do kraja filma prerasti u učitelja (sekvence sa dječakom kojeg podučava stolarskom poslu), zaštitnika i pomagača (sami odnos sa Lautmanovom i pokušajima da je sakrije od progona).
The Shop on Main Street će tako započeti dvogodišnju češku vladavinu na Oscarima, koja će se nastaviti sa debitantskim filmom Jiříja Menzela Strogo kontrolisani vozovi (Ostře sledované vlaky) u 1966. godini. Rediteljski dvojac Kadár i Klos, zaslužan je pojedinačno za rad na filmu; Kadár je odgovoran za snimanje filma i režiju glumaca, dok je Klos preuzeo na sebe završne radnje na filmu, poput montaže i postprodukcije.
Reditelji su konstruisali značajnu moralnu parabolu koja tjera gledatelje da preispitaju tragediju socijalne i političke netrpeljivosti. Dvoje protagonista filma, Tono i Lautmanova su predstavljeni kao višedimenzionalni likovi čije slabosti i snage se ocrtavaju u njihovom međusobnom odnosu, što je opet zasluga dvoje glumaca Jozefa Kronera i Ide Kamińskave koja je bila i konkurent za Oscara u kategoriji najbolje glumice.
Film počinje i završava u gotovo istom, sličnom tonu. Početni kadrovi prikazuju korzo u gradu kojim šeta razni svijet i lijepo se provodi uz razigranu muzičku podlogu, dok završetak daje skvencu sna u kojoj Tono i Lautmanova u najljepšoj odjeći prolaze pustim ulicama na kojima susreću orkestar koji svira valcer i ispraća ih u nepovrat.