Reditelj Joseph Kosinski je sa filmom Oblivion (Zaborav), inače njegovim drugim filmskim ostvarenjem, uspostavio zanimljiv koncept. Ne toliko u narativnom smislu koliko u vizuelnom. Prije svega, Zaborav je film koji se treba doživjeti kao fascinirajuće vizuelno iskustvo, nego kao neka zamršena priča iako se takvim čini. Više tehnički trijumf nago filozofska rasprava Zaborav demonstrira svu ljepotu digitalnih efekata koji su uklopljeni sa savršeno izrađenim setovima. Možda je i najočitiji utjecaj imao Pixarov CGI animirani uradak WALL-E, samo bez njegovog pametnog humora i šarma koji su u Zaboravu, na neki način, nadomješteni sa ne toliko eksplicitnim nasiljem, tj. obračunima iz raznoraznog oružja. Ta povezanost sa Pixarovim animiranim klasikom se očituje kroz cijeli film, a najizraženija je u prvoj polovini.
Zaborav; reditelj: Joseph Kosinsk; glumci: Tom Cruise, Andrea Riseborough, Olga Kurylenko, Morgan Freeman, Nikolaj Coster-Waldau; 2013.
IMDb rejting: 7.0/10
Rotten Tomatoes rejting: 53%
Zaborav također posuđuje ponešto iz filmske čitanke Solarisa Andreja Tarkovskog, Odiseje 2001. Stanleyja Kubricka i novijeg, Matrixa blizanaca Wachowski. Reditelj Kosinski je, prije nego se posvetio sedmoj umjetnosti, imao karijeru kao arhitekta što se svakako da primijetiti iz načina na koji su koncipirani njegovi dosadašnji filmovi, Tron: Legacy i sada Zaborav. Tron: Legacy je pokazao da Kosinski zna da barata sa CGI-jem kreirajući zapanjujeće kadrirane kompjuterski generirane slike, dok je u Oblivionu tu sposobnost uzdigao na veći nivo. Izrazito razrađene scenografije i dizajn setova sa kombinacijom stilizovane fotografije odaju reditelja koji ima smisla za pripovijedanje pomoću pokretnih slika.
Priča je prvobitno bila razvijena kao strip između samog reditelja Kosinskog i Arvida Nelsona, a u scenario su je pretočili scenaristi Karl Gajdusek i Michael Arndt. Radnja se odvija 2077. godine na postapokalitičnoj Zemlji gdje Jack Harper (Tom Cruise) ima zadatak održavanja bespilotnih letjelica koje patroliraju opustošenom Zemljom. Harper i njegova saradnica Vika (Andrea Riseborough) čekaju završetak misije i premještaj na jedan od Saturnovih mjeseca gdje se nalazi ostatak ljudske populacije prebjegle sa opustošene Zemlje gdje su bili u borbi sa vanzemaljcima nazvanim ''Scavs''. Brlijantna vizija Zemljinih opustošenih predjela kojima patrolira Harper (vidi WALL-E) te izolirana i bogato opremljena platforma na kojoj živi sa Vikom, reditelju Kosinskom su poslužili za kreiranje prijeteće, neizvijesne čak i pomalo tužne atmosfere. Balans između provokativnog podteksta o prirodi ljudske duše i akcije nekako se gubi u drugom dijelu filma kada na scenu stupaju Julija (Olga Kurylenko) kao spašena članica posade srušene kapsule i Beech (Morgan Freeman) kao zagonetni lik koji će ponuditi odgovore na pitanja koja muče Harpera.
Cruise je svoj vrhunac imao u filmu kontraverznog Olivera Stonea Born on the 4th of July. Odigrao je na samo sebi svojstven način odličnu ulogu u filmu Jerry McGuire, genijalnog scenariste i režisera Camerona Crowea, a u Dalekim horizontima Rona Howarda je sa bivšom, prelijepom, suprugom i oskarovkom Nicole Kidman također odigrao sjajnu ulogu. U Collateralu Michaela Manna, majstora kriminalističke priče, je dokazao da je svestran glumac, a ne samo tipična hollywoodska pop žvaka. Sve je oduševio u rediteljskom ostvarenju priznatog komičara Bena Stillera Tropic Tunder, a možda i ponajbolja uloga mu je ona gurua iz Magnolije Pola Tomasa Andersona. Što se tiče njegovog performansa u Zaboravu gdje faktički nosi cijeli film na svojim leđima slobodno se može reći da je uspio u tome. Ostatak glumačke ekipe, Andrea Riseborough i Olga Kurylenko su svojim performansama solidno upriličili (ionako) sporedne (ali bitne) likove, dok je Morgan Freeman sa skromnom minutažom kao Beech nedovoljno razrađen. Podatak koji je vrijedan spomena jeste i epizodna uloga Nikolaja Coster-Waldaua, zvijezde HBO-ve serije Game of Thrones, koju je glumac odigrao zadovoljavajuće.
Opet, ono što je najveći adut Zaborava jeste kamera Claudia Mirande (dobitnika Oscara za rad na filmu Life of Pi još jednom ostvarenju u kojem su na fascinantan način ujedinjeni fotografija i vizuelni efekti) i bogato razrađeni produkcijski dizajn Darrena Gilforda, koje je reditelj Kosinski upriličio zavodljivim i impresivnim vizulenim stilom.
Objavljeno na portalu novovrijeme.ba