Piše: Marko Njegić
Svijet je proteklih dana potresla vijest da je streaming gigant Netflix u prvom kvartalu izgubio 200.000 pretplatnika na globalnoj razini i da predviđa mogući gubitak dodatna dva milijuna u drugom. Dojučer najpopularniji streaming servis prvi put je u deset godina izgubio pretplatnike čiji je broj samo rastao. A to se dogodilo u razdoblju novih uspješnica kao što su serije Bridgerton 2 (627 milijuna sati odgledano; Netflixov najveći serijski hit s engleskog govornog područja) i Projekt Anna (512 milijuna sati), najhitoidniji dokumentarac ovog streaming servisa Varalica s Tindera (166 milijuna sati), te film Projekt Adam.
Potonji je, uzgred, već ušao u filmski top-ten najgledanijih u prvih 28 dana od premijere i smjestio se na visoko četvrto mjesto iza Crvene tjeralice, Ne gledaj gore i Bird Box, a ispred Extraction, Neoprostivog, Irca, The Kissing Booth 2, 6 Underground i Spenser Confidential. Razloge gubitka pretplatnika treba tražiti u nekoliko faktora. Kao prvo, Netflix je pretrpio velike gubitke u Rusiji, gdje je platforma prekinula pružanje usluge zbog invazije na Ukrajinu. Drugo, uz 222 milijuna kućanstava koja plaćaju uslugu, Netflix dijeli više od 100 milijuna dodatnih kućanstava zahvaljujući dijeljenim lozinkama, čemu streaming planira doskočiti.
- Ako imate sestru, na primjer, koja živi u drugom gradu, i želite s njom dijeliti Netflix, to je super. Mi ne želimo blokirati to dijeljenje, ali ćemo tražiti od vas da platite malo više da biste mogli dijeliti uslugu – najavljuju netflixovci.
Faktor je i rastuća konkurencija, tj. previše drugih streaming opcija kao što su HBO Max, Apple TV+, Disney+, Amazon Prime Video, Hulu..., a većina njih do prije deset godina nije ni postojala. Apple TV+ je, primjerice, nedavno osvojio Oscara za film CODA, HBO Max ima katalog moćnog Warner Brosa, a Disney+ Marvela i Star Warsa. Jednako tako, faktor je i u ponovnom uzletu kina nakon pandemije. Netflix je zabilježio izniman uzlet pandemijske 2020., kad je cijeli svijet bio kod kuće, u “lockdownu”, a kina većinski zatvorena. No, kad je korona polovicom 2021. polako počela slabjeti, ljudi su se vratili izlascima vani i ponovnim odlascima u kina koja su ekskluzivno prikazivala (odgođene) blockbustere kao što su Za smrt nema vremena, Spider-Man: Put bez povratka...
Nakon lošeg kemijanja s paralelnom kino-streaming distribucijom, neki filmski studiji su prihvatili model po kojem puštaju najekskluzivnije naslove isključivo u kina na period od najmanje tri tjedna do mjesec i pol dana, nakon čega ti filmovi postanu dostupni kod kuće. Pesimizam oko Netflixa mogao bi potaknuti neke studije da prvo objavljuju još više filmova u kinima, premda je razdoblje u kojem filmovi nisu dostupni kod kuće mjesecima nakon što se pojave u kinu vjerojatno završena priča.
Jedan od posljednjih faktora možda se tiče i Netflixova inzistiranja na “binge” modelu, odnosno puštanju cijele serije “odjednom”, dok konkurenti uglavnom izbacuju po jednu ili dvije epizode na tjednoj bazi. Na taj način pretplatnici dobiju instant zadovoljstvo, ali i nezadovoljstvo ako se serije pokažu nekvalitetnima, nakon čega u kratkom roku gube zamah i izblijede umjesto da rastežu momentum i održe interes gledatelja na duže vrijeme s tjednim emitiranjima.
Zasad Netflix tome doskače tako što je započeo s objavom novih sezona nekih od najvećih serija (La Casa de Papel, Ozark) u dva dijela u rasponu od nekoliko mjeseci. Konačno, mogući faktor leži i u štancanju prekomjernog sadržaja, kvantiteti koja ne ide uvijek pod ruku s kvalitetom: ljudi se ulogiraju i ne mogu odlučiti što da gledaju iz velike ponude, a kad odaberu nešto možda se i razočaraju, nakon čega ugase računalo i ne pretplate se ili, ako su već pretplatnici, otkažu uslugu u cijelosti ako im se to dogodi više puta zaredom..
Pa ipak, Netflix nastoji ne izgubiti optimizam i doskače tome s povlačenjem kočnice za neke nove projekte u razvoju, tj. otkazivanjem drugih sezona serija poput Arhiva 81 i Svemirskih snaga, te nedavno pokrenutom “double thumbs up” uslugom koja gledateljima omogućava da bolje izraze ono što istinski vole u usporedbi s onim što im se samo sviđa.
- Rast prihoda nam se znatno usporio. Streaming pobjeđuje linearne brojke, kako smo i predvidjeli, i Netflixovi naslovi su globalno jako popularni. S druge strane, relativno visoka razina prisutnosti u domaćinstvima, kad uključimo veliki broj kućanstava koja dijele lozinke, u kombinaciji s konkurencijom stvaraju nepovoljne uvjete.
Donedavno je veliki rast za vrijeme COVID-a prekrio pravu sliku. Dok radimo na tome da opet ubrzamo rast prihoda, poboljšanjima u pružanju usluge i učinkovitijom monetizacijom dijeljenja lozinki u kućanstvima, držat ćemo operativnu marginu na 20%.
Ključ našeg uspjeha leži u našoj sposobnosti da stvaramo izuzetnu zabavu iz cijeloga svijeta, predstavljamo je na visokopersonalizirani način i osvajamo više gledatelja od konkurencije.
To su ključni plusevi Netflixa i njegove prednosti na tržištu. Zajedno s našom velikom profitabilnosti, vjerujemo da imamo temelje na kojima možemo značajno poboljšati i bolje monetizirati našu uslugu na duge staze.
Moramo biti konkurentni i moramo nastaviti poboljšavati primarnu uslugu, a to je proizvodnja serija i filmova, a sada i igara koje ljudi uistinu vole - izjavili su predstavnici Netflixa, koji ove godine planira potrošiti oko 18 milijardi dolara na stvaranje novog sadržaja.
Dotad, Netflix kreće u novi lov na pretplatnike s naizgled sigurnim serijsko-filmskim hitovima kao što su Ozark 4-2, Stranger Things 4, The Grey Man...
Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija