Piše: Marko Njegić
Povratna adresa paketa koji je poslao zloglasni Jack Trbosjek u stripovskom povijesnom horor trileru Iz pakla glasila je "From Hell". "Barem su pogodili adresu", bio je komentar jednog lika iz filma. S te adrese stiže i serija Taboo. U seriji Tabu Tom Hardy ne traga za Jackom Trbosjekom poput Johnnyja Deppa, ali njegov lik James Keziah Delaney sam sječe trbuhe neprijatelja u brutalnoj "trbosjekovskoj" maniri i prati ga nadimak "čovjek koji ima ljudsko meso u zubima". Taboo nije ni ekranizacija nekog grafičkog stripa kao što je film From Hell braće Hughes adaptacija Alana Moorea ("Batman: Killing Joke", "Watchmen"), no serija posjeduje snažnu "mooreovsku" grafičko-stripovsku vizualnu ikonografiju i atmosferu. Duh Alana Moorea lebdi iznad serije, jednako kao i onaj Edgara Allana Poea koji bi potpisao rečenicu batlera Bracea (David Hayman) u vezi Delaneyjeva oca nakon što je nesretnik poludio.
"Govorio je (s vatrom) jezikom koji bi zvučao kao da se gavrani bore", pamtljivo sroči Brace, svojevrsni Alfred Delaneyjevu Bruceu Wayneu u izvedbi Hardyja, zanimljivo, tumača Batmanova protivnika Banea iz nastavka Viteza tame. Srećom, Hardy je napokon poslušao zahtjev negativca Nemoguće misije 2 ("Stop mumbling!") i mahom se riješio Baneova mumljanja koju mu je maniristički nastavilo izlaziti iz usta u Pobješnjelom Maxu 4, Legendi..., ali ne i impresivne fizičke pojavnosti. Nabildan i tetoviran da ga pripadnice ljepšeg spola još više obožavaju, odjeven u crno i sa šeširom na glavi čija mu sjena prekriva gornju polovicu lica da ga se Londončani boje poput Smrti, Hardy dominira u kadru u ulozi mornara poluindijanskog porijekla, ponekad toliko napadno da se serija čini samo kao poligon za demonstraciju njegovog glumačkog umijeća i karizmatske pojavnosti.
Hardy je, na koncu, kreator Tabua zajedno s ocem Edwardom "Chipsom" Hardyjem i Stevenom Knightom (Slatke prljave stvari, Ruska obećanja) s kojim je radio izvrstan film Opasan poziv (Locke) i seriju Peaky Blinders. No, glumačko pokazivanje na stranu, Hardy i kreatori/koscenaristi demonstriraju široki raspon "načitanosti". Osim što se lože na Poea, filmove i stripove (Moore), dosta su čitali realističke romane Charlesa Dickensa s natruhama naturalizma, antikolonijalističko "Srce tame" Josepha Conrada i osvetničkog "Grofa Monte Krista" Alexandrea Dumasa.
"Ako je Amerika svinja u usporedbi s Engleskom, onda je ovo šupak svinje", izražavaju dobrodošlicu Delaneyju kad, nakon smrti oca, na bijelom konju dojaše u London, grad blata, kupleraja, doslovne i simbolične truleži, napučen probisvijetima, prostitutkama i sličnom klikom. Zbiva se to 1814. godine, taman kad se Amerika i Engleska nalaze u američko-britanskom ratu, znanom i kao Drugi rat za neovisnost. Od oca je Delaney naslijedio zemlju u Britanskoj Kolumbiji/Americi koju je ovaj kupio od Indijanaca iz plemena Nootka, inače naroda njegove majke (Noomi Rapace u "flashbackovima"), a koja je "točka raskola" SAD-a i Britanije, strateški važna za obje strane, posebice britansku East India Company pod vodstvom Stuarta Strangea (Jonathan Price). Delaney se vratio iz Afrike, kažu iz mrtvih. "Evo mrtvog čovjeka koji hoda", nekome izleti kad ga vidi.
"Rekoše da si mrtav", govore Delaneyju. "I jesam", odgovara on, preuzimajući ulogu "duha" kako bi tjerao strah u kosti. Mrtav ili ne, centralni lik Tabooa je gotovo neuništiv, podnosi bol "poput kamena", definitivno je povezan s mrtvima i ima proganjajuće vizije pokojne majke. Kao da je pokupio neke "vradžbine" negdje u Africi, gdje je Conradov kolonizator Kurtz krenuo na putovanje u ništavilo. "Afrički vrag", nazivaju ga i on doista iskazuje šamanske karakteristike. Što se točno dogodilo u Africi, "divlji dečko" Delaney smatra kako je bolje da ne znamo i to ne verbalizira, odnosno pušta ožiljku koji mu ide preko lijevog oka i tetovažama da probude maštu. Otkrivanje konkretne radnje (Delaney je preživio brodolom broda koji je ilegalno prevozio robove, sve što radi - radi zbog osvete?) odgađa se iz jedne epizode u drugu dok likovi i s njima povezani podzapleti naviru u kadar, poput Delaneyjeve polusestre i ljubavnice (Oona Chaplin), madam iz bordela (Franka Potente), princa regenta (Mark Gatiss), kemičara (Tom Hollander), američkog špijuna (Michael Kelly), glumice (Jessie Buckley, otkriće filma Beast)...
Rasprostranjen na osam epizoda, Taboo je mogao biti malo narativno komprimiran, da pritom ne pristaje na autorski kompromis, no ovdje ne biste trebali požaliti što ste poklonili jednoj seriji čak osam dragocjenih sati svoga života, tj. 55 minuta po epizodi. Narativno tkivo je čvrsto povezano, neovisno o promjenama žanrova od Moorea i Conrada do Dickensa, od Poea do Dumasa, sporedni glumci na visini zadatka, a ugođaj zavodljiv. Neki će gledatelji možda i (za)tražiti još. To će i dobiti. Otvoreni svršetak ispisuje drugu sezonu Tabua.
Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija