Dobrodošli u Baltimore: ''The Wire''

Dobrodošli u Baltimore: ''The Wire''

Piše: Ivan Čupić

Fraza Netflix and chill više nije rezervirana samo za daleki prekooceanski Zapad; u globalnom selu okićenom superbrzim optičkim linijama, svaka serija je takoreć nadohvat ruke što čvrsto stišće daljinski upravljač u potrazi za novom razbibrigom vrijednom sumanutog vikend-prohoda. Rekao bih i provoda, ali binge-watch podrazumijeva tempo gledanja svih epizoda nove  serije od petka do ponedjeljka, ne uvijek zdravstveno preporučeno. Svejedno, živimo u Zlatno doba televizije koje su pokrenuli legendarni Sopranosi na prijelazu milenija (1999 - 2007.) te spoznaja da možemo zahtijevati i birati kvalitetu u svakom trenutku, s digitalnog menija u privatnom restoranu, stvarno nije loša.

Nakon što, napokon, otkrijete televizijski fenomen iz naslova (za promjenu nije Breaking Bad, Game of Thrones ili The Walking Dead), shvatite da ste upravo pogledali tek prvu sezonu policijske serije koja je u ljeto 2008. završila finalnom, petom sezonom, a odnedavno je dostupna i u suvremenom, visokorezolucijskom, remasteriranom obliku, vrijeme je da se upitate: Tko je skrivao The Wire od mojih forenzikom opterećenih, umornih očiju?

Titulu jedne od najboljih televizijskih serija koja je zadesila šire pučanstvo producentska ekipa serije zdušno je prihvatila nakon dugogodišnje suradnje s televizijskom kućom HBO. Prvotna jezgra vjernih fanova bila je dovoljno glasna od samih početaka, 2002. godine, pa se val pozitive neprestano širio, jačajući temelje opstanka svake serije - publiku. Idejni tvorac David Simon (Treme, uskoro The Deuce, o rastu pornografske industrije 70-ih), otprije poznat policijski novinar, prišao je šefovima HBO-a s tri scenarija u ruci, uz napomenu kako je cilj serije u potpunosti promijeniti policijski žanr na televiziji te pokazati koliko je isprazna subotnja zabava današnjih specijaliziranih serijala (CSI: Od Miamija do Babine Grede, Pileće kosti, Umorstva po britanskim vrtlarskim kvartovima i sl.). Prvotne priče već su pokazivale znakove kompleksnosti, detaljne psihološke karakterizacije likova i pisane inteligencije kakvu biste u idealnom svijetu kreativaca očekivali od svakog (takozvanog ili istinitog) umjetničkog proizvoda.

the wireNajprije, morate znati da The Wire nije priča o policajcima, već o Gradu. Baltimore je, baš kao i svaki iole veći američki grad, mjesto ispunjeno dobrim, lošim, ali uglavnom sivim momcima. Podjednako ćete navijati za moralno sumnjivog, ali karizmatičnog policajca McNultyja (Dominic West) ili pak gay pravednika Omara Littlea (Michael Kenneth Williams), koji luta ulicama Baltimorea sa sačmaricom u ruci i preživljava kradući prljavi novac lokalnih dilera. Slijedi nekonvencionalni glavni negativac, Stringer Bell (Idris Elba, prije nego je postao holivudska zvijezda i svačija potiha 007 želja), čiji dilerski konci obuhvaćaju čitav gradski mozaik. Kako ne biste pomislili da se još uvijek nalazimo na dobro utabanom crno-bijelom gangsta terenu, naći će se ovdje i zanimljivi učitelji, lučki radnici, konobari, novinari, kućanice, besposličari i džankiji kakvi u drugim serijama ne bi dočekali ni kraj epizode, zatim stalna detektivska ekipa koju pratite u neumoljivim pokušajima raskrinkavanja onoga što bi lako mogao biti plutajući niz ledenjaka, a ne tek obična santa narko-leda.

Od gostujućih poznatijih lica treba izdvojiti izvrsnu Amy Ryan (Bridge of Spies) u ulozi samohrane majke i policajke Beadie Russell. Svaka epizoda zamišljena je kao jedno poglavlje knjige, što objašnjava naziv vizualne novele. Ne očekujte pompozne završnice, one linere kojima će sve biti riješeno dok si rek'o Michael Bay. The Wire se odlikuje sporijom, realističnom i nepretencioznom, ali napetom radnjom koja će vas zasigurno navući već u prvim satima epske 60-satne priče. Svaka sezona počinje interpretacijom pjesme Way Down in the Hole (izdvajam originalnog kreatora stihova, legendarnog Toma Waitsa). Koncept je uvelike stvoren oko ideje policijskog prisluškivanja, takozvane žice; o autentičnosti teksta, osim Simona, pobrinuli su se i vodeći novelisti današnjice, dok se velikim fanovima smatraju mnoge poznate ličnosti: svojevrsni začetnik krutog gradskog realizma, James Ellroy (L.A. Povjerljivo, Crna Dalija) te američki predsjednik Barack Obama, koji ju je svojedobno nazvao najboljom serijom na televiziji.

The Wire je dokaz da televizijska serija, osobito ovih dana, može parirati filmu, također ponuditi i nešto što nećete pronaći nigdje drugdje, osim na ekranu Vaše televizije. Nije li to vrijedno otkrivanja?

Prethodna
Film dana: Only Lovers Left Alive
Sljedeća
Film dana: Flight