Kada je prije 13 godina upoznao svijet sa jezikom Na'vija, Avatar Jamesa Camerona je odmah nakon premijere pokrenuo rasprave „o najvećem filmu ikada“, sada remasteriran zajedno sa novom kino-verzijom u 4K rezoluciji i premium formatima, koja će publiku podsjetiti na vizuelni raj misteriozne Pandore. Ali, koja će i stvoriti jedan novi doživljaj koji po pravilu dolazi sa ponovnim gledanjem istog filmskog djela, nakon dugogodišnje pauze.
Iako, dakle, ova druga kino-premijera ima zadatak da prije svega najavi nastavak Cameronovog naučno-fantastičnog epa, Avatar: Put vode koji u kina dolazi u decembru, čini se da je sadašnjem civilizacijskom trenutku, mnogo potrebnija vizuelna priča o konačnom sjedinjenju čovjeka, prirode i tehnologije, nego li je to bila u 2009. godini. I da sada ima više smisla. Jer, izvjesno je da Zemlja danas izgleda mnogo ranjivije nego li je to izgledala prije deset i više godina te da svaka nova pandemija i svaki novi rat ubrzava njen put ka uništenju. Do čovjeka je da li će taj put slijediti.
Ono što u najvećoj mjeri određuje film Avatar kao važno djelo u filmskoj historiji, nije samo revolucionarna upotreba tehnologije, već njeno apsolutno sjedinjenje sa formom i narativom, a sve u cilju kreiranja vizuelnog doživljaja koji sam po sebi predstavlja ideju. To je jasno već od prvog kadra koji vizuelno poziva gledatelje na ulazak u drugi svijet u potpunosti stvoren računarskom grafikom, a u kojem kamera „leti“ iznad maglom obavijenog šumskog predjela koji neodoljivo podsjeća na raj zemaljske prirode, te prodire u njegovo savršenstvo. Uporedo, glas glavnog protagoniste, Jakea Sullyja (igra ga Sam Worthington) paralizovanog ratnog veterana govori o snovima o letenju i slobodi koja dolazi sa njima.
Dakle, već na samom početku, uvodeći veterana-naratora, reditelj spaja distopiju, stanje koje dolazi nakon rata, sa utopijom, tj. sa snom o slobodi, koja je gledateljima nadohvat ruke, ali koja nestaje sa treptajem oka. „Prije ili kasnije, morate se probuditi“, kaže Sully otvarajući oči, dok u invalidskim kolicima čeka na pješačkom prelazu. Iako smješten u daleku budućnost, u grad koji neodoljivo podsjeća na New York iz Blade Runnera, oskudna soba „dva sa dva“ u kojoj živi Sully, sa penzijom od 12 dolara, nagovještava propast svijeta koji poznajemo. Istovremeno, gotovo polovinu Sullyjeve sobe zauzima veliki ekran na kojem se govori o kloniranju Bengalskog tigra, koji se vraća nakon što je nestao prije stotinu godina, a koji ukazuje na dominantnu ulogu tehnologije u budućnosti, o kojoj će ovisiti spas planete Zemlje, što će se i ispostaviti u nastavku razvoja radnje Avatara. Ali neće ovisiti samo o tehnologiji.
Nasuprot života na Zemlji, život na Pandori protiče u totalnom skladu između tamošnjih naseljenika, takozvanih Na'vija koje predvodi princeza Nejtiri (igra je Zoe Saldana) i prirode, kao glavnog resursa za opstanak i razvoj života. Tamo život protiče u konstantnoj kretnji, nezaustavljivom letu o kojem nepokretni Sully na Zemlji može samo sanjati, a koja je oživljena upravo zahvaljujući 3D tehnologiji i stereoskopskom načinu snimanja, te će gledatelji gotovo moći osjetiti zrak nove planete, dodirnuti njenu vodu, prohodati njenom zemljom. Tako se tehnologija u Avataru, ostvaruje u dvostrukom smislu, u onome izvan filma i onome u filmu, jer dok je Cameron čekao na napredak tehnologije da bi stvorio svijet Pandore, tako će Sullyju kao liku, upravo tehnologija omogućiti da ustane i umjesto hodanja, poleti.
Da se ne lažemo, kada su u pitanju ostali filmski elementi, Avatar u konačnici nije mnogo odmakao od klasičnog holivudskog blokbastera, sa jednodimenzionalnim likovima, plošnim dijalozima, i labilnom dramaturškom strukturom sa očekivanim preokretom koji dolazi zbog ljubavi, iako je Cameron poznat kao izrazito čvrst pripovjedač, ali je jasno da su oni žrtvovani da bi u potpunosti zaživjela vizuelnost slike zbog koje će gledatelji, poput junaka Sullyja, morati otvoriti oči i krenuti na put vode. Možda je to put reinkarnacije i odricanja od vlastitog ega, na koji čovjek treba krenuti, a na kojem priroda i napredna tehnologija neće biti zakleti neprijatelji.
Emitovano u rubrici "Iza scene" u okviru Jutarnjeg programa BHRT-a