Capone: Gangster ga nije volio

Piše: Marko Njegić

Nasljedstva Ala Caponea i gangsterskih filmova inspiriranih njegovim likom, djelom i nadimkom (Scarface) svjestan je redatelj Josh Trank. Film o zloglasnom mafijašu, Al Capone Richarda Wilsona, snimljen je još davne 1959. s Rodom Steigerom u glavnoj ulozi. Caponea je glumio Robert De Niro u Nedodirljivima Briana De Palme. On je poslužio kao inspiracija za kubanskog gangstera njegova imenjaka Ala Pacina u također De Palminu Licu s ožiljkom. Negdje oko polovice filma Capone, trenutnog najvećeg filmskog hita na internetu, Trank pušta operu "Pagliacci" koju je De Nirov Capone slušao u teatru paralelno s egzekucijom Jimmyja Malonea (Sean Connery), desne ruke Elliota Nessa (Kevin Costner). Napokon, Caponea u njegovu filmu glumi Tom Hardy, daroviti glumac koji se loži na "metodske" uloge glumačkih teškokategornika poput De Nira i Pacina, pa i Marlona Branda.

Capone; režija: Josh Tran; uloge: Tom Hardy, Linda Cardellini; 2020.

IMDb rejting: 4.9/10

Rotten Tomatoes rejting: 42%

U Hardyjevu Caponeu ima De Nir(ov)a, makar ne maše bejzbol palicom. Ima i Pacinova Tonyja Montane, najviše kad Capone finalno pukne kao kokica u kinu koje vrti Scarface, maši se zlatne strojnice u svojoj vili i počne upoznavati okolinu sa svojim "malim prijateljem". Nazire se i utjecaj Brandova Vita Corleonea, čak i Wellesova Charlesa Fostera Kanea, iako je ovaj bio novinski magnat, ne gangster. De Niro je postigao "home run" u (sporednoj) ulozi Caponea, sa ili bez bejzbol palice, a Hardy se previše oslanja na "one man show" teatralnost, iskazanu i u filmu The Legend, gdje je glumio gangstersku braću blizance, Reginalda i Ronalda Kraya. Samo je jedan Hardy u Caponeu, ali čini se kao da su dvojica.

Zamislite dva Pacina u Licu s ožiljkom i imate Hardyjeva Caponea koji je Montana s još više glumačkog ekscesa i manje karakterne suptilnosti. Hardy glumački sparira sam sa samim sobom i unutarnjim demonima lika, premda oko sebe ima Matta Dillona, Kylea MacLachlana i Lindu Cardellini u ulogama Caponeova prijatelja, doktora i supruge. Možda je tome razlog što neki likovi opstoje samo u halucinacijama mentalno i tjelesno narušena Caponea u filmu usredotočenom na posljednju godinu u životu ovog, ali i bilo kojeg drugog gangstera. Jedan od problema Caponea jest da Capone nije "caponeovski" konkretan, tj. mogao bi biti film o gotovo svakom (filmskom) gangsteru u sutonu života.

Dakle, Capone ne djeluje kao stvarna osoba/ljudsko biće, već umjetna karakterna tvorevina glumca s naizglednim kompleksom "novog" De Nira, Pacina i Branda kojeg Trank pušta s lanca s brnjicom na licu umjesto da ga zauzda. Realno, Hardy je izvrstan glumac (Locke) koji je sposoban stvoriti pamtljive likove (Peaky Blinders), a posjeduje talenta i potencijala da bude njihov "metodski" nasljednik (Bronson). Nažalost, znade pretjerati u preglumljivanju i polako ulazi u maniru i karikaturu, postaje predvidljiv u "nepredvidljivosti" u hvalevrijednoj potrazi za glumačkom nekonvencionalnosti, slijedeći trag Johnnyja Deppa kojeg je gangster (više) volio u Crnoj misi.

Cika, vika, gestikulacije, mumljanje, režanje, neartikulirani vokalni izričaj likova ispod maske, doslovne (Vitez tame: Povratak), računalno generirane (Venom) ili prostetičke (Legenda, Capone), postali su zaštitnik znak glumca koji je bolji kad je tih i introspektivan, a ne glasan i razmetljiv. Protagonist (ili antagonist) Trankova filma postaje više "hardyjevski" lik nego Capone dok se sakriva pod šarenim šeširom i sunčanim naočalama ili žvače mrkvu umjesto cigare kao Montana u tijelu Zekoslava Mrkve. Nije čudno da Caponeov sin predlaže majci da bi ga mogli staviti u ZOO i zaraditi novac.

Samo na mahove Hardy pronalazi čovjeka u liku gangsterske ikone, i to kad Capone nijemo, u sebi, sagledava svoju ostavštinu i posljedice života koji je vodio, suočen sa smrti. Koncept je psihološko-dramski (ako ne i gangsterski) intrigantan s mafijašem u pelenama za odrasle, načetim sifilisom, moždanim udarom, demencijom i paranojom, kao Trankov ekstreman, beskompromisan, groteskan odgovor na Irca Martina Scorsesea. The Irishman je, međutim, lijepo zatvorio jedan veliki gangsterski krug i stavio točku na "i". U tom procesu je načinio Caponea ne pretjerano "potrebnim". Razočaravajući film koji je nemoguće voljeti s razlogom je otpravljen na internet umjesto da sačeka otvaranje kina. Gangster ga nije volio.

Josh Trank i Tom Hardy nastavljaju suradnju

Neovisno o neuspjehu Caponea, Josh Trank i Tom Hardy nastavljaju suradnju: upravo razvijaju seriju o povijesti CIA-e. Zanimljivo je da je Caponea producirao Lawrence Bender, producent ranijih filmova Quentina Tarantina.

Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija
Prethodna
Bad Trip: Andreov veliki prank
Sljedeća
Light of My Life: Trebaš me, trebam te