Kreirati CGI animirani uradak, bilo dugometražni ili kratkometražni, u bh. filmskoj industriji pošlo je za rukom tek rijetkima. Što se tiče dugometražnog ostvarenja možemo izdvojiti jedino uradak Birds Like Us (Ptice kao mi, 2017) u režiji Faruka Šabanovića, koji je nastao dugogodišnjim mukotrpnim trudom i zalaganjem velikog broja animatora i brojnih ljudi uključenih u produkciju. Film je inspirisan poemom “Govor ptica“ sufijskog pjesnika Farida al-Dina Muhammada Attara, koju su u scenarij derivirali reditelj Šabanović i nagrađivana scenaristica Olivija Hatreed. Ipak, Ptice kao mi na izvjestan način djeluje inferiorno u odnosu na CGI animirane uratke koje smo naučili gledati u kinima (Disney, Pixar, DreamWorks, Blue Sky). A što se tiče kratkometražnih CGI animiranih filmova, možemo izdvojiti nagrađivane radove Ivana Ramadana, Tolerantia (2008) i Kiyamet (2011).
Sada, u godini 2022. dočekao nas je 40-minutni CGI animirani cyberneuro SF (spoj cyberpunka i neurofunka) pod nazivom Fugitive u režiji i produkciji Adisa Kutkuta Billaina. Riječ je o ostvarenju koje funkcioniše na više razina, kako narativnih, idejnih, tako i estetskih. Sama animacija urađena je na zavidnom nivou, te iako se ne može nositi sa najboljim u poslu (rijetko ko može), a to digitalni lutkari iz Pixara, svakako za svoj jedinstveni žanr ostavlja najbolji mogući dojam. Osjetna je Kutkutova fascinacija djelima najvećeg holivudskog teškaškog autora Christophera Nolana, kao i Kubrickovog remek-djela 2001: A Space Odyssey (1968).
Mnogo toga se može “učitati“ prilikom gledanja Billainovog filmskog prvijenca, a to se i poklapa sa činjenicom da je Kutkut već ostvareni (i nagrađivani) autor; njegov “Nomad’s Revenge” je prvi bh. SF album koji je u potpunosti multimedijalan, u kojem se organski prožimaju muzika, ilustracija i video. Fugitive nudi distopijsku budućnost glavnog grada Bosne i Hercegovine, NeoSarajeva za nekih 300 godina u budućnosti koje nastanjuju roboti i iz kojih se izdvaja naslovni “Bjegunac“. Na filmu je radio veliki tim animatora i umjetnika iz nekoliko zemalja, a finalni proizvod je i više nego imaginativno i izazovno djelo u kojem sa svakim novim gledanjem uočavate nove detalje i otkrivate majstoriju njegovih autora.
Objavljeno u bh. nezavisnom dnevniku Oslobođenje