Zločesti Djed Mraz BAD SANTA, 2003., SAD, Njemačka, 100 min. komedija/kriminalistički REŽIJA: Terry Zwigoff ULOGE: Billy Bob Thornton, Tony Cox, Brett Kelly, Lauren Graham... 23.12. u 20:00 sati, na programu Fox Movies
Božićni filmovi oduvijek predstavljaju jedan od najpopularnijih i svakako najradosnijih segmenata hollywoodske filmske historije. Božićni film, kao podvrsta porodične drame, karakterizira nešto slobodniji pristup značenju Božića kao najvažnijeg događaja kršćanske religije, koji se često koristi u cilju postizanja nostalgične atmosfere, te kao temeljni segment filmskog narativa uz pomoć kojeg se kreiraju motivi iskupljenja, prosvjetljenja, spoznaje. Iako često naivnih ideja te šablonskih fabula i režiserskih koncepata, božićni filmovi predstavljaju neodvojiv dio božićnog, ali i novogodišnjeg prazničnog raspoloženja koje mogu konzumirati i oni što ne obilježavaju ovaj kršćanski praznik. Zasigurno da je period prije samog Božića nezamisliv bez Kevina McCallistera (Macaulay Culkin) i filmova Sam u kući i Sam u kući 2: Izgubljen u New Yorku, koji, u domenu žanra dječijeg filma, donose uvjerljive priče o hrabrosti, dobroti, složenim porodičnim odnosima te vječnoj borbi dobra i zla. Međutim, u savremenom Hollywoodu Božić ne predstavlja nužno sadržajni i formalni okvir žanra porodičnog filma već i urnebesne komedije i krimića, koji donose jedan drugačiji prikaz Amerike, u kojoj porodice nisu uvijek sretne te u kojoj se Božić koristi kao prilika za kriminal.
Nešto drugačiji Božić svakako prezentuje ostvarenje Zločesti Djed Mraz (Bad Santa, 2003) reditelja Terryja Zwigoffa, s Billyjem Bobom Thorntonom u naslovnoj ulozi, kao jedno od najuspješnijih i najpopularnijih s ovom tematikom u 21. stoljeću. Jednako kao i u filmu Sam u Kući, i u ostvarenju Zločesti Djed Mraz, zbog specifične atmosfere i opšte euforije, božićni praznični period predstavlja idealnu priliku za pljačkaše, čije „radno mjesto“, ovaj put nisu prazne kuće, već šoping centri. Naime, glavni protagonisti Zwigoffog ostvarenja su Djed Mraz (Billy Bob Thornton) i Patuljak (Tony Cox), koji tokom novogodišnjih praznika širom Amerike tragaju za trgovačkim centrima u kojima će se zaposliti kao maskote, a zatim ih opljačkati na Badnju večer.
Dakle, za razliku od mitske figure „dobroga“ Djeda Mraza koji svojim poklonima uveseljava djecu, zločesti Djed Mraz je njegova opšta suprotnost – on je teški alkoholičar koji se ne trijezni niti na radnom mjestu dok ushićenoj djeci dijeli darove, on psuje, ispušta svakojake zvukove iz svoga tijela, upražnjava nezaštićeni seks i što je najvažnije, ne čini ništa da to promijeni. Međutim, upravo ovakav Djeda Mraz kreira prostor za promjenu i iskupljenje kao obavezne božićne motive, ali ne drugih ljudi, već njega lično. Upravo se ovo dešava kada Djed Mraz upozna dječaka (Brett Kelly) kojeg život apsoslutno ne mazi, ali koji je ipak sretan i zadovoljan. Nečekivano prijateljstvo sa dječakom kojem barem na trenutak zamijeni oca u odsustvu, kod Djeda Mraza pokreće ne samo emocionalnu i karakternu promjenu, već ga učini i boljim čovjekom. Iako film obiluje scenama nasilja, seksa i iako većina dijaloga podrazumijeva psovke, a uprkos krajnje netipičnom pristupu temi Božića, Zločesti Djeda Mraz je u konačnici ostvarenje o prijateljstvu i mogućnosti čovjekove promjene, čak i ako je on dotakao samo dno. Jer, ako jedan zločesti Djeda Mraz može postati bolji čovjek, onda može bilo ko. Naravno, Zločesti Djeda Mraz je i iznimno duhovito i zabavno filmsko ostvarenje koje je, ipak, namijenjeno odraslim gledateljima.