Box office 2023: Pogled na godinu iza nas

Box office 2023: Pogled na godinu iza nas

Piše: Nino Romić

Nemoguće je uopće započeti razmatrati zbivanja u svijetu filma bez spominjanja štrajka. Dvostruki štrajk dva vodeća holivudska sindikata (Writers Guild of America i Screen Actors Guild), usporio je te potom sasvim zaustavio rad u Hollywoodu od maja do novembra. Štrajk scenarista se više osjetio na TV-u, dok je štrajk glumaca sa početkom u julu zaustavio pogon u cijelosti. Snimanje je stalo, a bez glumaca setovi su zjapili prazni i čekali blagovremeni nastavak rada ili gašenje projekta.

Prilike su podsjećale na pandemijsku 2020. na vrlo nelagodan način. Kao što je bio slučaj u periodu 2020/2021, raspored izlazaka je bio ozbiljno poremećen. Ustvari, on ostaje ozbiljno poremećen, što se očituje u stalnom pomicanju datuma izlaska filmova koji su trebali igrati tokom 2023. i 2024, a koji će najvjerovatnije izlaziti sa osjetnim razmacima kroz period 2024-2025. ili čak do 2026. Kompromis na relaciji glumaca i studija je postignut u novembru, ali šteta je počinjena. Stvarnu razinu štete i sve ishode zastoja moći ćemo ocijeniti tek za nekoliko godina, ali vrlo je vjerovatno da će u Hollywoodu doći do kontrakcija.

Godina kada su superheroji prestali biti „super“

Pored štrajka, 2023. bit će upamćena kao godina kada su superherojski filmovi konačno izgubili visoki položaj koji su držali gotovo jednu deceniju. Istina, trend je bio u silasku nekoliko godina, počevši od pandemije. Marvel i Disney, koji su suvereno vladali industrijom, nikada se nisu zaista oporavili od pandemije u finansijskom smislu. Mašina više nije bila sposobna stvoriti proizvod koji bi mogao zajamčeno zaraditi jednu milijardu kroz 2021. i 2022, ali Marvelov filmski univerzum (MCU) još je uvijek punio stupce medija vezanih za zabavnu industriju i plijenio barem površinsku pažnju jednog segmenta posjetitelja kino-dvorana, održavajući tako privid svoje nekadašnje potentnosti.

Postepeno opadanje kvalitete ipak se počelo odražavati u smanjenom interesu za Marvelov filmski univerzum, što se zauzvrat počeo očitovati u manjem i manjem broju prodanih ulaznica. Godina 2022. je bila godina sa dosta „razočarenja“ za Marvel – filmova koji nisu dosegli visoki prag od milijardu dolara, dok je 2023. bila godina kada je Marvel pretrpio svoj prvi pravi poraz na blagajnama u obliku The Marvels. Nastavak filma koji je 2019. zaradio „lakih“ 1,13 milijardi dolara imao je katastrofalan uvodni vikend i apokaliptični pad zarade tokom drugog vikenda igranja. Strmoglavi pad je bio tako poguban za Marvel, da su Disney i Marvel najavili da će prestati izvještavati o zaradi filma uprkos činjenici da će The Marvels ostati u kino-dvoranama do kraja godine. Film je svoje igranje zaokružio sa 205 miliona dolara sveukupne zarade naspram budžeta u rasponu od 200 do 270 miliona bez marketinških troškova.

Stvari nisu izgledale puno bolje u druge dvije superherojske kuće. Slijedeći kao sjena Marvel, DC Filmsu je konačno pošlo za rukom da replicira svog uspješnijeg konkurenta sa Aquaman and The Lost Kingdom. Nažalost, ono što je DC replicirao bio je neslavni finansijski učinak The Marvels, postavši također promašaj na blagajnama kao nastavak daleko uspješnijeg prvog filma. Kao što je bio slučaj sa Captain Marvel iz 2019, prvi Aquaman film sa Jasonom Momoom u glavnoj ulozi je ugodno pregazio prag od milijardu dolara. S druge strane, Aquaman 2 je baš kao i The Marvels zastao na prvom koraku 2023.

Barbenheimer

Kao što se već može nazrijeti na tabelama što slijede, umjesto Marvelu i superherojima, godina je otišla nečemu sasvim drugačijem. Filmska industrija će se dugo sjećati Barbenheimer fenomena, tog naročitog spajanja dva filmska naslova u jednu savršenu oluju. Stigavši u kino-dvorane širom svijeta istog dana, film o popularnoj lutki i biografski film o fizičaru u režiji Christophera Nolana zajedno su uspjeli oživjeti industriju koja se do sredine jula 2023. nalazila u vrlo delikatnom položaju.

Premijera za Oppenheimer je bila naročito dramatična. Londonska premijera filma bila je odveć kratka za članove glumačke postave, koji su nedugo po početku prikazivanja filma napustili projekciju. Štrajk glumačkog sindikata je bio počeo dok su se smještali u svoja sjedišta, a SAG je od svih svojih članova zahtijevao udaljavanje od svih promotivnih dešavanja, što je uključivalo i svečanu premijeru. Međutim, to na koncu nije osujetilo finansijski uspjeh filma. Štaviše, Oppenheimer je nadmašio očekivanja postavljena uoči premijere, kako za uvodni vikend, tako i za sveukupno igranje. Uoči izlaska, samo najsmjeliji kockar bi se usudio kladiti se da će trosatni biopic dogurati nadomak velikog praga od milijardu dolara.

Prvobitna očekivanja za Barbie također su bila niska. No, nakon par trailera i impresivne marketinške kampanje pod sloganom „Ako volite Barbie, onda je ovo film za vas. Ako ne volite Barbie onda je ovo također film za vas“, stvari su se počele mijenjati. Film je "dobivao na pari", a onda je pokupio pare na blagajni, postavši najupsješniji film godine.

Konačno, bacimo pogled na konkretne brojke za godinu iza nas.

Deset najuspješnijih filmova na svjetskom nivou:

     Film

total. zarada

 1. Barbie

$1,441,820,453

 2. The Super Mario Bros. Movie

$1,361,367,353

 3. Oppenheimer

$952,034,000

 4. Guardians of The Galaxy Vol. 3

$845,555,777

 5. Fast X

$704,875,015

 6. Spider-Man: Across The Spider-Verse

$690,516,673

 7. The Little Mermaid

$569,626,289

 8. Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

$567,535,383

 9. Elemental

$496,307,013

 10. Ant-Man and The Wasp: Quantumania

$476,071,180



Barbie je jasni prvak godine. Zanimljivo, The Super Mario Bros. Movie, iako se nalazi na drugom mjestu sa 1,3 milijardi naspram 1,4 koju je zaradila Barbie, sasvim je nestao iz razgovora do kraja godine.

Bacimo sa da pogled na deset najuspješnijih filmova na američkim kino-blagajnama:

     Film

total. zarada

 1. Barbie

$636,220,453

 2. The Super Mario Bros. Movie

$574,934,330

 3. Spider-Man: Across The Spider-Verse

$381,311,319

 4. Guardians of the Galaxy Vol. 3

$358,995,815

 5. Oppenheimer

$326,098,985

 6. The Little Mermaid

$298,172,056

 7. Avatar: The Way of Water

$283,067,859

 8. Ant-Man and The Wast: Quantumania

$214,504,909

 9. John Wick: Chapter 4

$187,131,806

 10. Sound of Freedom

$184,177,725

Redoslijed je nešto drugačiji na američkim blagajnama. Publika u Americi je bila više naklonjena Spider-Man: Across The Spider-Verse, ali i superherojskim filmovima općenito nego što je bio slučaj sa svjetskom publikom.

Konačno pogledajmo brojke za zadnji vikend 2023:

     Film

vikend zarada

total. zarada

 1. Wonka

$23,950,000

$134,902,717

 2. Aquaman and The Last Kingdom

$19,500,000

$77,845,000

 3. Migration

$17,230,000

$54,322,645

 4. The Color Purple

$13,000,000

$45,300,000

 5. Anyone But You

$9,000,000

$25,085,000

 6. The Boys in the Boat

$8,317,000

$21,920,687

 7. The Iron Claw

$5,044,847

$16,359,994

 8. Ferrari

$4,063,910

$10,920,617

 9. Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes

$2,900,000

$159,867,500

 10. The Boy and The Heron

$2,504,418

$35,968,236


Nakon jednog vikenda prednosti, Aquaman and The Lost Kingdom prvo mjesto je vratio prošlosedmičnom predvodniku, Wokna. DC-jev novi superherojski spektakl nije imao moćan uvodni vikend, no barem je pad zarade u drugom bio minimalan, iznoseći 29,6%. Barem u ovome, Aquaman 2 prednjači ispred The Marvels, koji je imao pad zarade od 78%.

Godina pred nama

Godina 2024. tek započinje, ali i u ovim prvim danima nove godine je jasno da će ista biti izazovna. Raspored prvih prikazivanja, kako izgleda trenutno, prepolovljen je u odnosu na prošlu godinu. U januaru i februaru ćemo imati po šest filmova koji će dobiti široku distribuciju, za razliku od preko deset u istom periodu prošle godine. Maj i juni će imati šest, odnosno pet, dok će juli (obično najatraktivniji mjesec za prikazivanje) imati samo četiri velika filma.

Pogled u budućnost, dakle, otkriva vrlo štur i turoban krajolik. Šanse da se isti promijeni su u praktičnom smislu nepostojeće. Stanka od šest mjeseci je bila takav poremećaj u radu da je isti nemoguće nadoknaditi. Kako je podcrtano, filmova će biti manje, igrat će sa većim razmacima između naslova, a prikazivači će imati dosta praznih dvorana u međuvremenu. Ovaj put, prikazivači se ne mogu lako osloniti na spas od američke savezne vlade kao što je bio slučaj sa izbijanjem pandemije, tako da možemo očekivati i zatvaranje izvjesnog broja kino-dvorana

Prethodna
Rođendan filmskog portala Filmofil.ba
Sljedeća
Stripovski filmovi: Smrt superherojskog žanra