Piše: Nisad Selimović
Pisac i reditelj George A. Romero, tvorac horor klasika Noć živih mrtvaca i utemeljitelj horor podžanra koji je proslavio zombije, preminuo je nakon kratke borbe s rakom pluća u 77 godini. Romero je prvi inkorporirao strah od mrtvaca koji se uzdižu i napadaju žive u svoje filmove koji su odisali posebnim stilom i atmosferom. Svoje mjesto na mapi slavnih filmskih autora osigurao je 1968, kada je u kino-distribuciju krenula već pomenuta Noć živih mrtvaca. Film je bio instant hit i doživio je fenomenalan finansijski uspjeh: sa budžetom od samo 114.000 dolara zaradio je preko 12 miliona. Ali, Romero nije tek tako došao do vlastitog uspjeha. Svoju karijeru je započeo kao tvorac televizijskih reklama i filmova za industriju za kompaniju The Latent Image, koju je osnovao zajedno za Johnom Russoom i Russellom Streinerom. Trio se ubrzo zasitio reklama i poželio snimiti horor film. Kako su govorili u to vrijeme, htjeli su zasititi "glad za bizarnim". Zajedno sa filmskom kompanijom Hardman Associates, pokrenuli su ideju sa mrtve tačke, neimenovani horor film sa budžetom od tek 6.000 dolara i deset članova ekipe. Naime, svako od učesnika se utalio po 600 dolara. Deset po deset članova ekipe kasnije, došli su do cifre od 18.000 dolara i mislili su da će im to biti dovoljno. Na kraju su ipak prebacili iznos od 100.000 dolara i film je bio na pola puta do realizacije.
Svoju premijeru je doživio 1. oktobra 1968. u Pittsburghu. Tipično za to vrijeme, bio je prikazan u okviru popodnevne subotnje matineje i privukao je, logično, publiku tinejdžerskog uzrasta. Problem je bio u činjenici da sistem za kino rejtinge i restrikcije nije implementirao tek mjesec kasnije, tako da su ulaznice mogla kupiti i djeca. I, iako su znali da se radi o hororu, nisu bili spremni na ono što ih je dočekalo u tami kino dvorane.
Djeca su bila prosto zapanjena. U sali je vladala totalna tišina. Film je negdje oko polovice prestao biti ugodno jezovit i postao je neočekivano zastrašujući. Preko puta mene sjedila je djevojčica, oko devet godina stara, koja je mirno sjedila u svojoj stolici i plakala. Teško je uopšte shvatiti kakav uticaj na vas ima takav film kada imate šest ili sedam godina. U tom dobu, djeca dešavanja na platnu shvataju ozbiljno i čvrsto se vežu sa junacima. Ali, kada je heroj ubijen, to nije nesretan kraj, nego tragično iskustvo. Niko nije ostao živ na kraju, napisao je Roger Ebert u svojim sjećanjima na film.
To je bio Romero. To je njegova ostavština koja nikada neće biti izbrisana, niti umanjena. Unio je apsolutno revoluciju u horor žanr, a Noć živih mrtvaca, koja je kasnije doživjela i brojne nastavke i prerade, označila je prekretnicu za cijelu industriju. Film je također redefinirao pojam "zombie", iako on nikada u filmu nije spomenut. Nežive tamo nazivaju "ghoul", termin koji je Romero izmislio za reanimirane mrtvace koji se hrane mesom živih. Čak i neki slični filmovi koji su se pojavili ranije a pominjali su zombije, nisu imali takvu premisu - obično se radilo o kulturnoj tradiciji sa Kariba, gdje vudu vračevi omađijaju žive da maltretiraju one oko sebe. Niko od njih nije bio u stanju raspadanja i u potrazi za ljudskim mesom.
Objavljeno u bh. nezavisnom dnevniku OslobođenjeOn je koristio žanr da bi se borio protiv rasizma prije 50 godina. Uvijek je imao raznovrsne glumce, a Duane Jones je bio herojska zvijezda u "Noći živih mrtvaca". Bio je ispred svog vremena i tačno ono što je kinematografija tada trebala, izjavio je reditelj Eli Roth, još jedan revolucionarni horor autor koji je prije nekoliko godina zapanjio svijet svojim vizijama strave i užasa kroz vlastiti serijal "Hostel".