Retrospektiva: “Nasilna Italija. Italijanski krimići”

Retrospektiva: “Nasilna Italija. Italijanski krimići”

Ukupno 22 dugometražna filma snimljena između 1943. i 2023. činit će retrospektivu na 72. izdanju festivala u San Sebastianu, pod nazivom “Nasilna Italija. Italijanski krimići” i dat će potpuni pregled takozvanog žanra poliziesco.

U sezoni će biti objavljena i knjiga na tu temu povjesničara Felipea Cabreriza, koordinatora retrospektive s Quimom Casasom, kritičarom i članom selekcijske komisije Festivala. Organizirana u saradnji s Istituto Italiano di Cultura, sezona će pomoći u povećanju znanja o žanru koji daje tačan portret zemlje i koji još uvijek čeka reviziju iz savremene perspektive.

Unatoč strogoj cenzuri koju je fašizam nametnuo kriminalističkim filmovima, s Ossessione / Opsesija (1943), Luchino Visconti će “ispaliti pušku” na žanr koji će se uveliko revidirati kroz historiju italijanske kinematografije. Pod njegovim uticajem, Mario Soldati i Fernando Cerchio analizirat će posljedice rata na tkivo zemlje, a njihov će uticaj potaknuti strogi pristup koji će obilježiti Pietra Germija i Luigija Zampu u portretiranju rastućeg fenomena kriminalnih mreža, koji su, s druge strane, toliko uobičajeni u italijanskoj kinematografiji da im je čak davao komičan prizvuk u filmovima kao što je Mafioso / Mafijaš (Alberto Lattuada, 1962, Zlatna školjka za najbolji film na festivalu u San Sebastianu).

Upravo će Germi biti taj koji će u Un maledetto imbroglio / Činjenice ubistva (1959) pronaći ključeve koji će žanru omogućiti da zaživi vlastitim životom, okrećući leđa evidentnom uticaju stranih mjerila. To će omogućiti poliziescu da slijedi novi put usmjeren na praćenje pulsa društva koji se pojavio u Italiji nakon sloma ekonomskog buma i vala društvenih nemira 1968.

Damiano Damiani otvorit će s Il giorno della civetta / Dan sove (1968) novi sociološki pogled na problem mafije i na tragu filmova Carla Lizzanija, Elio Petri će ovu političku "kašičicu” dovesti do vrhunca s Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto / Zahtjev građanina van sumnje (1969) u pothvatu podržanom od strane Oscara za najbolji film na stranom jeziku.

Sve će se to kombinirati s ortodoksnijim pristupima približavajući žanr francuskom polaru, zahvaljujući filmašima kao što su Fernando Di Leo (Milan, calibre 9 / Kalibar 9, 1972) i Sergio Sollima (Revolver, 1973), u panorami koja je “cvjetala” u tom bogatstvu sve do pretvaranja poliziesca u temeljni stup italijanske filmske industrije, čak sposoban strukturirati cijeli zvjezdani sistem u kojem će osobitu važnost imati glumci kao što su Tomas Milian, Franco Nero, Fabio Testi, Gian Maria Volonté, Maurizio Merli, Claudia Cardinale i Giuliano Gemma, protagonisti plakata za sezonu.

Pojava terorizma odvest će Italiju u prikriveni građanski rat koji će naći vrhunski izraz u La polizia ringrazia / Odred za egzekuciju (1972), filmu Stefana Vanzine koji je odnio Srebrnu školjku za najbolju režiju na festivalu u San Sebastianu. To će biti početna tačka podžanra poznatog kao poliziottescho, preinake kriminalističkog filma iz čistih žanrovskih parametara koji će postati pravi orijentir B filmova 70-ih.

Stav bez predrasuda reditelja kao što su Umberto Lenzi ili Pasquale Squitieri oslobodit će pristupe hiperprodukcije koja je utjelovila kolaps cijele zemlje koji je najavio Francesco Rosi u Cadaveri eccellenti / Ilustrovani leševi (1976). Ubistvo Alda Mora od strane Crvenih brigada potaknut će rigorozna razmišljanja filmskih reditelja, uključujući Giuseppea Ferraru i Marca Bellocchia, dok će dovesti do kolapsa fikcije koja je očito nadjačana samom stvarnošću.

Nakon nekoliko godina nepomicanja sa mrtve tačke, žanr će se ponovno pojaviti s Gomorra / Gomora (Matteo Garrone, 2008), filmom koji ga je vratio u prvi plan, otkrivši da je ključan za italijansku kinematografiju novog milenija i koji bit će prikazan u novom 4k remasteriranom redateljskom izdanju u ovom ciklusu.

Godine 2024. Festival u San Sebastianu i Filmoteca Vasca promovirali su festival klasičnih filmova koji se protežu kroz vrijeme i prostor, grupisan u tri sezone:

  • desetak restauriranih filmova koje Filmoteca programira u proljeće u nekoliko kulturnih institucija diljem Baskijske autonomne zajednice, Navara i francuska Baskija,
  • šest filmova u sekciji Klasikoak i retrospektiva najavljena u ovom priopćenju, te
  • sezona restauriranih kratkih filmova, koja će biti uskoro objavljena i moći će se pogledati u terminima Festivala.

Više na: https://sansebastianfestival.com/home/2/in

Prethodna
Aleksandar Denić postaje član Akademije umjetnosti u Berlinu
Sljedeća
U Glavnom Box Officeu počela prodaja ulaznica za 30. SFF