"Ne postoje pravi vitezovi, kao što ne postoje bogovi. " Sandor Clegane
Jedna od najgledanijih TV serija trenutno je Game of Thrones. Šta privlači toliko gledatelja i kako sa svakom godinom rejting raste? Da li je u pitanju epska borba dobra i zla? Da li je konstantan šok na gledatelje masovnim ubijanjem “glavnih” likova u seriji? Eksplicitne scene nasilja i seksa? Šta doprinosi visokom rejtingu ove heksologijski adaptirane fantazije? Serija je prva na listi najgledanijih i najboljih serija ikad. Rejting naglo skače u devetoj epizodi prve sezone kada su gledaoci sa šokom i čuđenjem gledali smrt Ned Starka, glavnog lika iz serije, ako možemo uopšte tražiti glavnog lika u seriji ovakvog koncepta. Sudeći šo promotivnim materijalom i pričom koja nas vezuje za njega samog, njegovu porodicu i njegove odluke, publika ga identificira herojem, sa svojim osjećajem za čast, mačem u ruci, svečanim izražavanjem i poštovanjem svojih podanika. On svakako odgovara koncepciji heroja prema svojoj arhetipskoj konstrukciji, te razvoju tragičke krivice u skladu sa svojim hybrisom (ponos heroja koji vodi tragičkoj krivici). U narativu herojevo prisustvo je uvijek najavljeno na nekoliko načina: kroz njegova djela, mudrim i mirnim dijalogom i/ili markantnim izgledom. Heroj je skromna realna osoba koja je pozvana na dijelo i dužnost koju prihvata samo kao žrtvu za dobrobit naroda. U stereotipnopm poimanju arhetipa heroja u današnjim igranim filmovima i serijalima, tragičko poimanje iskupljenja kroz smrt heroja zbog nejgovog hybrisa nije uobičajeno. No međutim, George R.R. Martin upravo koristi tragediju kao dramatuški konstrukt svojih likova. Visoki box office na dozvoljava poigravanje sa konzumerskim zahtjevima. Današnji superheroj je arhetip spasitelja koji nikada ne umire. Ali, klasični arhetip superheroja koji se očekuje u fantaziji ovoga narativnoh konstrukta ovdje “ne pije vode”.
Ova serija se može pohvaliti izuzetnim načinom pisanja, u kojem se ne boji igrati sa očekivanjima publike, pogotovo ako će poremititi poruku arhetipa u nastajanju. A ta poruka ne bi bila moguća bez pisaca koji se svijesno igraju sa arhetipovima uopćeno i specifično arhetipom heroja. U devetoj epizodi prve sezone našem junaku je odrubljena glava. Zašto bi pisci htjeli ubiti takvog ključnog lika?
Ovakva odluka djeluje kao izdaja arhetipa. Ned Stark posjeduje sve neophodne karakteristike heroja: jaka moralna uvjerenja, odlučnu hrabrost, integritet i lojalnost. Sve te karakteristike posjeduju i drugi likovi u seriji, ali ne do te mjere, neke im nedostaju. Upravo jedna od ovih karakteristika je presudan razlog njegove smrti a to je lojalnost. U ovoj seriji jako je upitno gdje leže lojalnosti svih likova, ali u slučaju Ned Starka prilično je jasno da njegova lojalnost počiva na moralnim principima. Princ Joffery nije legitimni nasljednik prestolja, iz tog razloga on ne bi trebao biti kralj. Da li ga ovo vodi u sigurnu smrt? Ne još. Zbog ovakve izjave Ned Stark biva bačen u tamnicu jer ne prihvaća Jofferya kao kralja. Dobiva dovoljno vremena da razmišlja i biva provociran od strane Varisa “Zar ne možeš samo gledati u drugu stranu i pustiti da život ide dalje? Ne mariš za svoj život, ti si lojalan pravdi, kraljevstvu. Ali šta je sa životima tvojih kćeri tvoje familije?” pita Lord Varis. Starkova krajnja lojalnost je prema njegovoj familiji, potrebi da ih zaštiti i da bude uz njih. On se odriče svoje časti zbog njih i priznaje novog “lažnog” kralja. Upravo ova odluka je ključna za njegovu smrt. U Game of Thrones biti heroj znači: okreni leđa svojoj časti, svojoj riječi i lojalnosti iz bilo kojeg razloga i platićeš životom. Ovo je izvrstan primjer kako pisci ove serije ostaju vjerni George R.R. Martinovim knjigama i neće se dodvoravati publici koja se privrižila heroju.
Heroj jer čovjek koji je cijeli život živio časno i jednom kad se odrekne te časti on mora platiti strašnu cijenu. Ali upravo smrt Ned Starka je zaplet cijele serije i razlog da cijelo kraljevstvo pođe u rat. I ovo nije kraj našeg heroja. Nakon pogubljenja Ned Starka njegov najstariji sin Robb Stark okuplja armije Sjevera i kreće u rat da osveti svoga oca. U ovome se ogleda poruka serije: gdje jedan heroj padne, drugi je tu da stane na njegovo mjesto. Robb je mladi ratnik koji još nije spreman biti heroj. Ovo možemo primijetiti u prvoj epizodi kad Robb stoji pored svog mlađeg brata dok njegov otac izvršava kaznu i odrubljuje glavu dezerteru sa zida. On je stoičan čak i kada mu je mač tako blizu. Ali kad kucne čas otac je mrtav, Winterfell treba vođu a Sjever treba kralja, on je spreman i postaje novi heroj. I poput svih heroja on će biti testiran. U drugoj sezoni Robb vodi svoje armije prema King’s Landingu njegov otac mora biti osvećen.
Robb je heroj cijelo vrijeme, jer je on taj koji je testiran i prihvata izazov da sprovodi pravdu u kraljevstvu. Njegov lik je zapravo samo čekao da mu sudbina bude otkrivena. Najveća kušnja ovog heroja je kad on sa svojom armijom mora preći rijeku, a da bi to učinio treba pomoć Lord Freya, sa kojim familija Stark nije u dobrim odnosima. Catelyn Stark je majka heroja i supruga (udovica) pokojnog Neda te ugovara uvjete. Robb mora obećati da će oženiti jednu od mnogih Freyovih “poželjnih” kćeri, od kojih nijedna nije predstavljena kao atraktivna žena kao što vidimo na izrazu Catelynog lica. Heroj prihvata dogovor teška srca. Gledaoci suosjećaju sa njegovom boli, ali ga ujedno više poštuju, jer prihvata žrtvu kao nadomjestak za tragičku krivicu tj. sudbinski predodređenu žrtvu od strane heroja . Nedugo potom pojavljuje se ljupka Talisa u koju se on zaljubljuje. Da li će ostati dostojan svojoj riječi? Kako odoliti takvoj ljepoti? Oni se vjenčaju u početku druge sezone uprkos majčinom upozorenju da je njegova riječ jedino što kralj (i heroj) ima prema kraljevstvu. Ali ko je on da stoji na putu ljubavi (i prema mišljenu publike)? Da li biti zaljubljen opravdava heroja da ne ostane dosljedan svojoj riječi?
Treća sezona nastavlja da stavlja Robba na kušnju većinom zbog toga što njegovi podanici prave loše taktičke odluke. I jedna takva odlučna odluka je odgovorna za njegovu propast. Jedan od njegovih generala osvećuje svog sina kojeg je ubio Jamie Lannister tako što ubija mlade Lannisterove rođake koje je Robb držao kao zarobljenike. Kako odrediti kaznu za ovakvu izdaju? Kaznom koja odjekuje kroz čitavu prvu sezonu. Robb odrubljuje glavu Karstarku (ubici mladih Lannistera) svome sopstvenome rodu, jer je vođen riječima časti od strane svoga oca “Čovjek koji daje presudu mora izvršiti kaznu.” No sa ovom gestom Robb gubi pola svoje armije.
Zbog potrebe da obnovi svoje vojne redove Robb se odlučuje na pomirenje sa Lord Freyom. Nakon određenog dodvoravanja i izvinjavanja postižu dogovor. Sin od Robbovog ujaka će oženiti jednu od Freyevih kćeri i nastati će mir između dvije familije. Naizgled, naš heroj je izbjegao potencijalnu katastrofu. Zatim dolazimo do devete episode u trećoj sezoni pod nazivom “Crveno vjenčanje” koja je toliko intenzivno razljutila publiku da je jako velik broj gledaoca izjavilo da će prestati gledati seriju. Dok se vjenčanje odvija veselo, mladoženju i mladu odnose na prvu bračnu noć, dok je hrane i pića u izobilju. Catelyn Sark primijećuje par stvari: muzičari izgledaju čudno, vrata su zaključana, čovjek koji priča sa njom nosi puni oklop. Zatim pokolj počinje. Robbova familija i armija te svaka osoba koja je povezana sa Starkovima je iskasapljena, uključujuči i Robbovu trudnu suprugu, njegovu majku te njega samog. Pisci serije i sam pisac novela su ubili heroja ponovo!
Čak mjenjaju dosljednost knjige tako što ubijaju nedužnu suprugu i dijete našeg heroja. Moglo bi se spekulirati da je Catelyn Stark pogriješila time što je pustila Jamie Lennistera na slobodu, ali koji je bio grijeh Talise i njezinog nerođenog sina? Kako opravdati ovu tragičnu krivicu? Heroj je prekršio svoju riječ, a herojev hybris je u iznevjerivanju principa časti, pa iz toga proizlazi tragična krivica i arhetipska kazna. Ako likovi pokušaju promijeniti svoje karakterne crte njihov arhetip biva ugrožen i konsekventno tome kažnjen. Ovo je obrazac koji se ponavlja kroz sve tri sezone Game of Thrones.
Kako ovakav preokret događaja u seriji čini nastanak novog heroja? Mlada Arya Stark koja je bila tako blizu da bude ujedinjena sa svojom familijom, nam sada djeluje sa još više bijesa prema Lannisterima. Da li će ona postati novi heroj serije? Ako postane, da li će praviti bolje odluke nego njezini predhodnici? Šta je sa Danerys Targaryen majkom zmajeva? Njezina moć se akumulira postepeno od smrti svoga supruga u prvoj sezoni serije. Da li će ona postati heroj u seriji i samim time dati primijer jake žene, te redefinisati arhetip heroja? Ili će kopile Starka Jon Snow koji sve jača kao pripadnik Night’s Watch? Ili će to biti Bran Stark, koji ima mukotrpan put do Zida da bi upotpunio svoju sudbinu? Iako na prvi pogled to dijeluje teško zbog njegovog invaliditeta od prve sezone, ali hoće li upravo sputani heroj preuzeti ulogu arhetipa heroja u ovakvom tipu serije.
Oni koji su nisu gledali ovu seriju propuštaju stručno rukovanje sa samim likovima te sjajan prikaz hrabrog pisanja kroz koje se manipuliše arhetipovima i prenosi poruka o tome šta znači iznevjeriti čast. Oni koji su odlučili da više ne gledaju seriju, propustiti će da saznaju u kojem odlučnom smijeru će pisci povesti ove interesantne arhetipske likove.