Hunters & The Plot Against America: Židovi kao lovci na naciste

Hunters & The Plot Against America: Židovi kao lovci na naciste

Piše: Marko Njegić

Zabavni park predstavljen u drugoj epizodi aktualne treće sezone futurističke SF serije Westworld podcrtava jednu od vječnih tema filmaša - nacisti i Drugi svjetski rat. Nacisti su roboti u Westworldu 3 kao kauboji u prvoj sezoni, a Drugi svjetski rat je jedan od narativa tematskog parka, poput nekoć vesterna, koji su ispisali njegovi tvorci za svoje goste, posredno i autori serije za gledatelje. U budućnosti, sugerira priča unutar Westworlda 3, nacisti će biti još uvijek interesantna tema za razne narative utemeljene na scenariju Drugoga svjetskog rata, dok samo postojanje serije potvrđuje da interes za njima nije jenjao ni u sadašnjosti. Taika Waititi je pred mjesec dana dobio Oscara za scenarij (tragi)komičnog kinohita Jojo Rabbit s karikaturalnim likom Hitlera kao imaginarnog prijatelja naci-klinca koji će propitati njegovu ideologiju kad se sprijatelji s mladom Židovkom. A pred televizijske gledatelje friško su puštene i dvije serije od deset i šest epizoda, Hunters i The Plot Against America, koje smo pogledali u kratkom roku za paralelni recenzentski slalom. Među njima je dosta poveznica, ali i razlika, uključujući onu u kvaliteti.

Obje serije stigle su, hvalevrijedno, u vrijeme svekolike panike da bi se povijest mogla ponoviti jer se u nekim stvarima i ponavlja (jačanje fašizma/neonacizma i antisemitizma), premda nam je sad koronavirus glavna briga i vjerojatno će do daljnjega u drugi plan potisnuti ono na što upozoravaju. "Prošlost je partija s novim igračima", govori u Lovcima Meyer Offerman (Al Pacino, ponovno preporođen nakon Irca). I jedna i druga serija crpe inspiraciju iz djetinjstva (ne)posrednih autora. U slučaju prve to je Phillip Roth, pisac istoimena romana objavljena 2004. koji su adaptirali kreatori legendarne Žice David Simon i Ed Burns. Roth je židovsku obitelj Levin stvorio na sliku i priliku svoje pa se mlađi sin i u knjizi i u seriji zove - Philip. Kreator serije Hunters David Weil također je bio nadahnut svojim djetinjstvom i strašnim pričama o holokaustu koje mu je pričala baka.

Zadnje, ne i najmanje važno, Zavjera protiv Amerike i Lovci ambijentirani su u alternativnu, fikcionaliziranu povijest. Prva serija prikazuje što bi se (vjerojatno) dogodilo da je predsjednik Amerike 1940. umjesto Franklina D. Roosevelta postao Charles Lindberg, čovjek koji se upisao u stvarnu povijest prelijetanjem Atlantika, ali u pravom životu bio ksenofob, antisemit i simpatizer nacista. Druga serija, osnažena izvršno-producentskim potpisom žanrovskog oskarovca Jordana Peelea (Bježi!, Mi), odvija se, pak, u Americi krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća, gdje grupa Židova različitih generacija, predvođenih Offermanom, lovi i ubija naciste koji i dalje njeguju Hitlerovo idolopoklonstvo i planiraju Četvrti Reich.

Najnoviji član lovaca na naciste je tinejdžer Jonah Heidelbaum (Logan Lerman, poznat po ulozi u serijalu Percy Jackson), nedvojbeni "stand-in" za Weila kao što je to Phillip za Rotha, a pridružuje se grupi nakon smrti bake i otkriva da je ona i sama bila "nazi-hunter". Zanimljivo, dok Jonah s društvom u kinu uživa u Ratovima zvijezda, Philip (Azhy Robertson) i njegov stariji brat Sandy (Caleb Malis) na velikom ekranu gledaju filmske žurnale o Hitlerovu maršu preko Europe. Jonah i ekipa dotiču se Dartha Vadera i on ističe da je "jedina razlika između heroja i negativca koliko prodaju kostima za Noć vještica".

Hunters

Zgodna opaska, ali ni blizu kreativnosti Kevina Smitha u Natjerujući Amy koji je, preko likova filma, u sjajnom "tarantinovskom" monologu Vadera nazvao nubijskim bogom, a za plavokosog i plavookog Lukea Skywalkera rekao kako je "nazi poster boy" i da okuplja klan bijelaca u svemiru. Takvih čitanja nema u Lovcima, seriji koja žarko želi i samo ponekad uspijeva biti "tarantinovski" subverzivna. Weil se svakako ugleda na Tarantina u (pod)tekstu i slici, pa čujemo otkačene dijaloge tipa "U svijetu proljeva i konstipacije dobro je ponekad biti pravo govno", doznajemo da su članovi Trećeg Reicha dogurali do američke politike jer u "Americi sve može proći" i gledamo predstavljanje likova lovaca u stilu akcijskog "B" filma sedamdesetih "grindhouse" i "blaxploitation" estetike. Plus su i štosni "lažni foršpani" filmova u produkciji Orion Picturesa, a na tragu Machete, uključujući efektnu "schwarzeneggersku" igru riječi "Reich? Wrong". "Baš kao u filmovima", kaže netko u Hunters.

Ova serija pristupa temi "film(ofil)ski" po uzoru na Tarantinove Inglorius Basterds s pričom o grupi "death wish" osvetnika koja lovi naciste odlučna da uzme božju pravdu u svoje ruke i dovede je na njihov prag za milijune Židova koji tu "oko za oko" pravdu zazivaju iz groba, a sve s ciljem slanja poruke "ne opet, ne više". Serija nekako i funkcionira kao takva, premda Weilu nedostaje Tarantinove profinjenosti u brutalno satiričnom stilu crnog i crvenog (krv) humora. Mučenje potencijalne nacistice sastoji se od toga da ona nasilu doslovno jede govna, što bi vjerojatno izbjegao i njegov nestašni "torture porn" učenik Eli Roth (Hostel 1&2).

Međutim, jedan od ključnih problema je u tonalnim dištonavanjima i nedosljednostima serije, za razliku od npr. ujednačenijeg filma Momci iz Brazila. Povišeni filmsko stripovski ton Lovaca sudara se s dramskim i dramatičnim sagledavanjem grozota konc-logora poput Auschwitza u kontroverznim flešbekovima nacističkog igranja šaha sa židovskim zatočenicima kao figurama koje ubijaju jedni druge da osvoje polje. Dakle, s jedne strane Nemilosrdni gadovi, s druge Schindlerova lista i Pijanist. Tako suprotne polove ni jedan Tarantino ne bi mogao pomiriti. Opet, Tarantinovi naj-filmovi vjerojatno bi funkcionirali i u trajanju od preko deset sati, ali ne i predugi Hunters.

The Plot Against America

Unatoč tome što traje gotovo dvostruko kraće, The Plot Against America je u tom intervalu tonalno konzistentniji (drama) i uspijeva više toga reći na danu temu i ostaviti bolji dojam, iako ima znatno manje akcije i priča se odvija sporije, doista, kao "noćna mora u usporenom pokretu". U Lovcima su nacisti mahom jednodimenzionalni negativci koji pokušavaju biti "tarantinovski" odgovor na Javiera Bardema iz Nema zemlje za starce braće Coen i eventualno izazivaju trepet na prvi pogled. U Zavjeri protiv Amerike strah od nacista se polako uvlači u kosti jednako kao što se oni uvlače u američke političke sfere i umove klinaca poput Sandyja.

Na užas njegovih roditelja (Zoe Kazan, Morgan Spector), Sandy u Lindberghu (Ben Cole) pronalazi idola, iako s njime Amerika polijeće prema fašizmu, a njegovu stranu naspram svoga naroda otvoreno zastupa rabin Lionel Bengelsdorf (John Turturro), čak i kad započne vezu s mladićevom tetom (Winona Ryder), što dovodi do raskola među sestrama. Prošlost iz ove serije je alegorija za sadašnjost koju je Roth predvidio 2004., u vrijeme kad je Amerikom vladao Bush, a Trump bio u reality showu "The Apprentice". Šesnaest godina kasnije, Trump je na čelu Amerike i propagira moderni fašizam ostvarujući sve što je Roth napisao i što ova serija piše paralelno sa životom nadovezujući se na roman u "život imitira umjetnost/umjetnost imitira život" modu.

The Plot Against America povlači paralele sa stvarnošću, odnosno između uspona i predsjednikovanja Lindbergha i Trumpa tijekom čega obojica propituju tko (ni)je "pravi Amerikanac" i iniciraju segregaciju. Ne treba se u seriji izgovoriti rečenica "Tonight we're taking back America" da paralele postanu jasne kao dan - u Lindberghovoj Americi su nepoželjni Židovi, u Trumpovoj imigranti, Meksikanci itd. Zavjera protiv Amerike zorno pokazuje kako se polako sije mržnja prema drugima i ono što se može dogoditi, tj. već se događa. U ovom serijskom dvoboju, The Plot Against America odnosi pobjedu nad The Hunters. Potonja serija je nedvojbeno slabija, mada u kontekstu bojazni od nacizma i mladih arijevaca ima snažniji završetak. "Znaš kako izgledaš? Kao sutra. A sutra počinjemo iznova..."

Gdje ih (po)gledati?

Hunters je u cijelosti dostupan na Amazon Primeu, dok The Plot Against America od 16. ožujka ide svakog utorka na HBO-u, a za gledanje pred recenziju smo dobili svih šest epizoda na uvid.

 

Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija

Prethodna
Snimanje serije "Falcon and The Winter Soldier" zaustavljeno
Sljedeća
TV retrovizor: Star Trek "Balance of Terror"