Holivudska glumica Angelina Jolie odlikovana je ordenom britanskog kraljevstva zbog njenog angažmana u borbi protiv seksualnog nasilja u ratovima i drugim oružanim sukobima. Radeći na humanitarnim projektima, zalažući se za zaštitu izbjeglica i žrtava seksualnog nasilja ova specijalna izaslanica UN-a i ambasadorica dobre volje UNHCR-a, smanjuje svoj angažman na filmu, što ne znači da je nećemo gledati na malim ekranima kao protagonistu u borbi protiv nasilja u realnom svijetu. Lara Croft koristi oružje svoje popularnosti kako bi svijetu pomogla u borbi na strani dobra i razbijanju kulture nekažnjavanja seksualnih zločina.
Otvorivši nedavno Internacionalni samit sa ciljem zaustavljanja seksualnog nasilja nad ženama, ova holivudska medijska ikona specijalno je naglasila da se ovakvi skupovi održavaju zbog muškaraca, te spomenula da su među takvima i ljudi iz Bosne. Tim povodom u žiži javnosti su javno silovanje u Egiptu, mučenje i silovanje žena u sirijskim zatvorima, javno linčovanje i silovanje žena u Indiji, kao i silovanja u Bosni tokom rata. Temu silovanja u Turskoj nedavno smo pratili u izvanrednoj seriji Fatmagul sucu ne, koja je na odličan način oslikala odnose izmedju žrtve i napadača, te ukazala i na problem šutnje o ovakvim zločinima, koji se neminovno javlja kod žena žrtava nasilja.
Što jedna bogata, lijepa i slavna žena radi na ovakvim projektima? Umjesto uživanja u svom statusu ikone, ona iskorištava davno zaboravljene premoći svoje profesije – glumca kao šamana, predvodnika hora u grčkim dionizijama, čarobnjaka koji oblikuje novu stvarnost. U industriji zabave glumac je institucija, sa preciznim pravilima funkcionisanja u javnosti i privatnom životu. On ulazi u našu dnevnu sobu, vidimo ga na plakatima, na reklamama, ulazimo u njegov intimni prostor putem internetskih pretraživača i You Tuba. On je ikona koju mi gledamo i koja gledajući u nas postaje naš božanski uzor. U cyber fantaziji SimOne na lucidan način analizirano je ono što je ključno u glumačkoj profesiji. Bilo da se radi o stvarnoj ili virtuelnoj osobi, crtanom liku, glumac je u globalizacijskoj kulturi novih medija figura čarobnjaka koja se manifestuje kroz film kao medij i politiku kao medijski cirkus. Uloga šamana glumcu je vraćena u holivudskom Olympu kroz sistem zvijezda, koji funkcioniše po principu novca i zarade koju glumac donosi ne samo kroz kino blagajnu, već i kroz sve popratne marketinške alate filmske industrije.
Moć identifikacije kroz masovni medij, kakav je film od samih početaka bio, vrlo rano su shvatili razni propagandni stručnjaci. Sa pojavom crtanog filma Popaj u SAD-u je porasla prodaja špinata za 30%. Nakon što je Clark Gable uslikan golog torza, prodaja potkošulja je opala. Osim političkih pitanja za koje se angažuju glumci i muzičke zvijezde ili ih angažuju vlasti ili opozicije, institucija celebrities u Hollywoodu koja je glumačku profesiju u skladu sa profitom koji zarađuju uzdigla do statusa ikona ili malih mitskih heroja kroz njihove romansirane privatne biografije, može poslužiti za različite propagandne svrhe. Bruce Willis nakon događaja 11. spetembra podržava predsjednika Busha tražeći da se prijavi u vojsku koja ide u Irak (što naravno nikada nije učinio), dok se Susan Sarandon javno deklariše protiv predsjedničke odluke. Još u doba nijemog filma filmske zvijezde su angažovane u kampanji predsjednika Warrena Hardinga. Na primjer, Charlie Chaplin i Douglas Fairbanks promiču vladine obveznice. Kada Paja Patak u jednom Disneyevom crtiću plati porez, poreska uprava zabilježi porast prihoda. Danas glumci otvoreno pružaju podršku i finansijska sredstva političkim opcijama, a služe i kao lobisti, kojima je plaćeno da se zalažu za određene ideje.
Uticaj koji imaju na javnost glumcima daje status ikone. Većina glumaca na humanitarnoj ili marketinškoj osnovi angažuju se na promociji zdravstevnih ili socijalnih problema. Obolivši od raka prostate Robert De Niro se angažovao na ukazivanju prevencije i simptoma ove bolesti u javnosti. Richard Gere, pored promocije budizma čiji je poklonik, lansirao je projekt čiji je cilj «širenje svijesti o HIV-u kroz filmove, televiziju i propagiranje u novinama». Poznati su napori Elizabeth Taylor u humanitarnom radu sa problemom ove bolesti. Ovo su samo neki od primjera angažmana glumaca na promociji određenih ideja od javnog značaja. Na isti način glumci se angažuju u promociji političkih ideja ili privatnih kampanja, kojima je cilj prodaja, poboljšanje imidža i plasman određenog proizvoda. Značajno je navesti i popularnost Scientološke crkve, bazirane na Hubbardovoj dijanetici, zahvaljujući članstvu i zagovornicima ove ideologije, kakvi su John Travolta, Tom Cruise, Juliette Lewis i drugi. Na isti način se mega zvijezde angažuju u mega-globalizacijskim institucijama za humanitarni rad, dobijajući status Ambasadora dobre volje, putem UNHCR-ovih programa, promovišući ideje od humanitarnog značaja kroz političke prioritete ovakvih programa. Često je njihov uticaj, kroz samo pojavljivanje na određenim mjestima na planeti, veći od bilo kakve političke ili javne kampanje za određeni humanitarni program.
Političari imaju manji uticaj u javnosti od medijsko-filmskog sistema industrije zabave. Glumac danas zahvaljujući virtualnim medijima ima upavo funkciju šamana, koju je imao na počecima svog istorijskog razvoja. Sa tom šamanskom ulogom on je dobio najveću moć u masovnim medijima – kulturnu moć da utiče na stvarnost i mijenja je u skladu sa svojim moralnim i kulturolškim vrijednostima. Jedan od odličnih primjera upotrebe statusa ikone na današnjoj medijskoj sceni je dama Angelina Jolie. Na strani dobra u stvarnom životu, navijamo za pobjedu ovog heroja, šamana u glumačkoj profesiji i ikone Hollywooda u borbi protiv najgnusnijeg zločina – globalne epidemije nasilja nad ženama.
Lejla Panjeta je vanredni profesor iz oblasti filmskih studija, vizuelnih komunikacija i ideologije na Fakultetu umjetnosti i društvenih nauka Internacionalnog univerziteta u Sarajevu. Diplomirala je multimedijalnu režiju i žurnalistiku, magistrirala komunikologiju i doktorirala filmsku propagandu iz oblasti komunikacijskih nauka.