Autor scenarija serije “Nobelovac“ otkriva detalje serije

Autor scenarija serije “Nobelovac“ otkriva detalje serije

Nobelovac je nova serija o životu proslavljenog književnika Ive Andrića.

Reditelj serije i glavni glumac u seriji je Tihomir Stanić, a uloge tumače brojni glumci iz cijelog regiona. Prve dvije epizode su gledatelji mogli da premijerno pogledaju u okviru ovogodišnjeg Sarajevo Film Festivala. Pored Beograda i okoline, serija je snimana i u Herceg Novom, Sarajevu, Zrenjaninu i Višegradu, u mjestima značajnim za život i rad jugoslavenskog pisca Ive Andrića.

U Klubu književnika, restoranu koji postoji i danas, Ivo Andrić je 1961. godine održao konferenciju za štampu povodom dobijanja Nobelove nagrade za književnost. Baš ova godina je izabrana kao važan historijski momenat u kome počinje da se odvija vrijeme unutar serije – unaprijed i unazad.

Serija Nobelovac u osam epizoda bavi se životom našeg nobelovca Ive Andrića. Glavni fokus je trenutak kada je autor romana “Na Drini ćuprija“ dobio Nobelovu nagradu za književnost, 1961. Kroz unutrašnju dramu glavnog junaka, serija prati i dramatične godine književnog stvaranja tokom Drugog svjetskog rata, kao i Andrićev život u poslijeratnom Beogradu.

Uloge tumače: Tihomir Stanić, Igor Jurinić, Selma Alispahić, Vladan Gajović, Branka Petrić, Bojan Žirović, Branka Šelić, Bojana Zečević, Petar Novaković, Svetozar Cvetković, Slobodan Beštić, Aleksandra Pleskonjić, Vahid Džanković, Nebojša Milovanović, Damir Lončar i mnogi drugi.

“Mi smo izabrali okvir '61. godine i povratak u Andrićevu prošlost, jer smo smatrali da je važan trenutak preispitivanja. Okosnicu čine Andrićeva sećanja na sopstveni život i trenuci u kojima se on preispituje i kao diplomata i kao književnik i kao intelektualac koji je živeo u dramatičnim vremenima. U vreme okupacije se vrlo preispitivalo kakva je moralna odgovornost intelektualca”, navodi scenarista serije, Ivan Velisavljević.

Dalje kaže kako je najveći izazov bio zapravo sažeti i dramatizovati silnu građu koja postoji oko Andrića i njegovog života i njegovog djela, te napraviti od toga dramsku formu koja je smještena unutar tri konteksta. Jedan je kontekst Prvog svjetskog rata, međuratnog perioda, Kraljevine Jugoslavije. Drugi kontekst je okupacija i Drugi svjetski rat, a treći kontekst je Beograd i Jugoslavija šezdesetih godina.

Na pitanje kako izbjeći čaršijsku banalizaciju priča o Andrićevom intimnom životu, Ivan je rekao sljedeće: “O njegovim tajnama, misterijama, ljubavima, intrigama, izdajama prijatelja i sličnim temama svaku čaršiju uvek zanima najviše. Mi smo pokušali da taj izazov prevaziđeno novom i samo našom kreativnom interpretacijom. Trudili smo se da ne padnemo u ambis ni jedne ni druge banalizacije. Puno nam je pomogla i zadužbina kao mesto gde se čuvaju svi ti izvori o Andrićevom životu i delu. Koristili sve što nam je palo pod ruku. Mnoge od tih izvora smo kreativno izneverili, mnoge smo sažimali. Nešto smo samo koristili kao početnu stepenicu u našem kreativnom procesu dramatizacije i fikcionalne obrade nekih epizoda iz Andrićevog života. Negde smo dramatizovali dokumenta, ono što postoji samo u zapisima. Negde mišljenje o Andriću ili dnevnički zapis o Andriću, a što zapravo ne opisuje nikakav događaj. Onda bismo mi dramatizovali i takve stvari kad nam se učinilo da su dramski intrigantne.”

Dalje navodi kako je serija Nobelovac kreativni, kolektivni autorski čin. Govoreći o (ponovnom) čitanju Andrićevih djela, Velisavljević i sam predlaže jedno novo/staro čitanje. Čitanje Andrića kao modernog pisca koji je pisac kritike građanske klase, s jedne strane, a sa druge strane Andrić je pisac koji jeste pomogao poslijeratni komunistički projekat emancipacije i osamostaljenja jugoslavenskih naroda unutar socijalističke države. Dalje smatra da je to linija koja je kod Andrića postojala od mlađih godina, i može se pratiti socijalno-kritička linija unutar njegove literature.

Govoreći o Andrićevom učlanjenju 1954. godine u Komunističku partiju, Ivan smatra da je to bila Andrićeva svjesna odluka koja nema nikakve veze sa diplomatskim ulagivanjem Komunističkoj partiji u tom trenutku. Andrićevo jugoslavenstvo, dalje kaže, uopšte ne dovodi u pitanje, čak ga se i ističe u seriji.

Prethodna
“Kuće na pijesku“ nagrađen na industrijskom dijelu AJB DOC-a