Piše: Nino Romić
Marvel Studios i Osvetnici, te DC i Liga pravde, to su naravno poznati igrači u svijetu superherojskih filmova, žanra koji je na svom zenitu dominirao zabavnom industrijom. Marvelov MCU bio je (i trenutno ostaje) predvodnik, dok je DC uvijek kaskao za svojim vječnim konkurentom u kino-dvoranama. Jedno vrijeme, u priči je bio i Fox sa X-Men filmovima i pokušajima lansiranja Fantastične četvorke kao franšize. Međutim, Disney je 2019. kupio 20th Century Fox, čime su, kako se barem trenutno čini, mutanti iz škole za nadarenu mladež Charlesa Xaviera iščezli sa scene. Tako su u svijetu junaka sa i bez plaštova ostali Marvel Studios, DC Films i Sony – naša naslovna treća kuća superheroja.
Sony ima jedan, ali vrlo vrijedan ulog u superherojskom žanru, a to je Spider-Man, na koga ovaj studio polaže filmska prava i bez čijeg učešća (kreativnog, finansijskog ili trećeg) nije moguće stvoriti film sa Marvelovim najpoznatijim likom, te jednom od najpoznatijih superheroja svih vremena. Ali odakle Sonyju prava na Spider-Mana? Pa, odgovor se može pronaći u nezavidnom stanju u kojem se izdavačka kuća Marvel nalazila u devedesetim godinama prošlog vijeka. Nakon gubitka tužbe baš oko prava vezanih za nesuđeni Spider-Man film u režiji Jamesa Camerona, Marvel je 1998. bankrotirao, a svoje daljnje postojanje mogao je osigurati samo prodavanjem filmskih prava na svoje poznate likove. Sony je putem svog ogranka, Columbia Pictures, otkupio ta prava, doduše uz negodovanje MGM-a, koji je tužio Marvel i njihove partnere zbog nepoštivanja obaveza vezanih za propali film.
Bilo kako bilo, Sony je iz cijele priče izašao kao pobjednik, budući da je za nekoliko godina u kino-dvorane stigao Spider-Man u režiji Sama Raimija, u kojem je naslovnog Mrežoglavca (kako fanovi odmila zovu Spider-Mana, odnosno Petera Parkera) glumio Tobey Maguire. Film iz 2002. i njegov nastavak iz 2004, Spider-Man 2, možda nisu udarili temelje, ali su svakako izgradili noseće zidove superherojskog žanra. Istovremeno, Marvel se oporavljao od svojih nedaća iz 90-tih i planirao svoj veliki potez, a to je bilo stvaranje filmova temeljenih na svojim likovima sa vlastitim studijem. Mala produkcijska kuća je s vremenom prerasla u Marvel Studios, a ovaj ogranak je kasnijim godinama preuzeo vodstvo nad svojom maticom, odnosno izdavačkom kućom Marvel. Sve vrijeme dok je Marvel Studios radio na MCU-u sa Iron Man, Thor i Captain America filmovima, to je činio sa jednom rukom svezanom iza leđa. Najjači adut Marvela u stripovima, lik koji je godinama krasio njihov službeni logo, Spider-Man, bio je nedostupan.
Tek u Captain America: Civil War, 2016. dokad je MCU bio prerastao u filmski fenomen, Spider-Man se mogao pojaviti na platnu uz svoje premce iz stripova. Detalji dogovora između filmskih kompanija su rijetko dostupni javnosti, ali Sony i Marvel su očito uspjeli postići dogovor o licenciranju lika Spider-Mana za potrebe predstojećih Avengers filmova. Zauzvrat, Marvel je producirao trilogiju sa Tomom Hollandom kao Spider-Manom za Sony, koji je zadržao lavovski dio četiri milijarde dolara koje su ova tri filma zaradili u periodu od 2017. do 2021. Ali Sony je htio više od lavovskog dijela zarade, pa je studio odlučio okušati se u stvaranju superherojskih filmova bez pomoći Marvel Studiosa. Ishod ogleda je bio Venom iz 2018, koji je za Sony zaradio 880 miliona dolara na (u širem kontekstu) skromni budžet od 110 miliona dolara. Prijem filma, bez sumnje pojačan prisustvom Toma Hardyja na čelu glumačke postave, ohrabrio je Sony da nastavi dalje sa samostalnim radom.
Kako se ispostavilo, Sony nije upravljao pravima samo na Petera Parkera/Spider-Mana, već i na šarenu grupu likova koji su debitirali ili igrali istaknutu ulogu na stranama Spider-Man stripova. Venom je jedan od Spider-Manovih najpoznatijih antagonista, a sličan odnos sa Mrežoglavcem je gajio i Morbius, poznatiji u pratnji svojeg zlokobnog epiteta “Živog vampira“. Nakon Venom: Let There be Carnage, nastavka iz 2021, bilo je vrijeme da i Morbius dobije film. Tako je 2022. u kina stigao i Morbius sa Jaredom Letom u ulozi naslovnog lika. Film nije bio uspješan, finansijski niti kod kritičara, ali Sony nije digao ruke od daljeg razgrađivanja svog filmskog univerzuma. Tako dolazimo do 2024, godine u kojoj ćemo imati čak tri filma sa Marvelovim likovima iz Sonyjeve radionice. To su Madame Web, Kraven the Hunter, te Venom 3.
Naslovna gospođa Web je sporedni lik iz stripova i animirane serije koja je bila popularna tokom 90-tih, koja igra ulogu proročice i savjetnice Spider-Manu u njegovim pustolovinama kroz različite dimenzije. Ova tema je obrađena u Sonyjevim animiranim Spider-Verse filmovima, dok je u igranim filmovima uglavnom bila zaobiđena (koliko znamo u ovom trenutku). Kraven je Spider-Manov česti protivnik, ali u svom filmu, kao što je bio slučaj i sa Venomom, igra ulogu protagonista. Venom 3 predstavlja uigrani nastavak, ali jedan na koji Sony ozbiljno računa u 2024. da se dokaže kao snažan akter na box officeu. Tom Hardy nije faktor koji treba isključiti iz računice kada je u pitanju uspjeh filma u ovom slučaju.
No, u svoj toj priči, gdje je Spider-Man? Ili tačnije, zašto Sony nije stvorio svoj zasebni Spider-Man film nakon 2021. i No Way Home? Pa, ovdje se možemo voditi samo špekuliranjem. Glumac Tom Holland je u par navrata rekao da bi se radovao stvaranju još jednog Spider-Man filma sa kojim bi zaokružio svoju izvedbu, ali film se još nije materijalizirao. Čini se da Sony okoliša sa stvaranjem takvog filma i da je studio zadovoljan da barem još neko vrijeme radi sa sporednim likovima, držeći Spider-Mana kao asa u rukavu, kojim će zaigrati tek kada se pojave neki naročiti uslovi. Moguće je da iza kulisa još uvijek važe uvjeti nekog ugovora kojim su se Sony i Marvel Studios, odnosno Disney obavezali i koji će prestati važiti tek nakon nekog određenog vremenskog perioda. Isto tako je moguće da Sony, bez Marvel Studiosa kao kreativnog partnera, nema jasnu viziju za film, što koči snimanje. Još jedna mogućnost je da Sony čeka da se publika ponovo zaželi superheroja. Opadanje ovog žanra je odavno postalo predmet rasprava u svijetu zabave, a zamor od superheroja je možda nešto što odvraća Sony od tog velikog koraka.
U 2024. imat ćemo jedan film iz Marvel Studiosa, Deadpool & Wolverine i tri iz Sonyjevog filmskog univerzuma, tako da “Treća kuća“ ima priliku da barem brojčano nadigra svog konkurenta i povremenog suradnika. Izgledno je da će Deadpool & Wolverine zaraditi više nego tri Sonyjeva filma, barem u bruto izračunu. No, Kraven the Hunter i Venom 3 bi mogli zaraditi dodatnih dolara ukoliko Deadpool 3 animira publiku i pobudi interes za superheroje ponovo. To bi i samo po sebi bilo ironično, budući da taj film iz radionice Marvel Studiosa predvode likovi iz Foxovog ugašenog X-Men univerzuma.