76. Venice Film Festival: Bez nas, ali sa Kusturicom

76. Venice Film Festival: Bez nas, ali sa Kusturicom

Piše: Duško Dimitrovski (specijalno za Filmofil iz Venecije)

Na 76. Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji  tematski raznovrstan program nisu pratila i izuzetno kreativno dobra ostvarenja. Nas nije bilo, ali je zato Emir Kusturica predsjedavao žirijem za najbolje debitantsko ostvarenje.

Na ovogodišnjem 76. Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji, koji se završava sutra 7. septembra, a koji je najavljivan kao da će maltene donijeti veliko osvježenje, kad je riječ o ostvarenjima poznatih i do sada nezasluženo manje poznatih svjetskih sineasta, bilo je malo istinski novog. Ipak, tematski program je krasila evidentna raznovrsnost. Najavljivan je bio i enormni broj svjetskih starova, koji će se na Lidu "prošetati" crvenim tepihom, ali i njih nije bilo baš u izobilju. Da podsjetimo čitaoce da je venecijanski festival, jedan od tri najznačajnija u svijetu i da je ujedno najstariji, a druga dva su Cannes (najpopularniji) i Berlinale (najmlađi).

Inače, Filmski festival u Veneciji  je nastao u Musolinijevoj fašističkoj Italiji, pa se o njegovom početku dosta malo govori. Svoje "zvjezdane trenutke" imao je u posljeratnom periodu, a evo sad se približava kraju osam decenija duge i može se sa pravom konstatovati, vrlo uspješne egzistencije. Od filmova prikazanih u konkurenciji za Zlatnog lava kao vrijedne, iako, nažalost, ne i posebno orginalne, treba izdvojiti: Marriage Story Noaha Baumbacha, Ad Astra Jamesa Graya, sa dosta dobrim Bradom Pittom u ulozi usamljenog austronauta, An Officer and a  Spy Romana Polanskog, Joker Todda Phillipsa, The Laundromat Stevena Soderberga i The Painted Bird Vaclava Marhoula. U većini od njih riječ je o glavnim junacima – muškarcima, koji pate zbog izdvojenosti iz duštvene sredine.

Već je postalo gotovo normalno, da na festivalima najbolja ostvarenja, često, treba tražiti izvan Glavnog takmičarskog programa.Tako je bilo i na  ovogodišnjoj smotri sedme umjetnosti u Veneciji. Naime, dobitnik ovogodišnjeg izuzetnog  priznanja – Specijalnog Zlatnog lava za stvaralački doprinos filmskoj umjetnosti – francuski reditelj grčkog porijekla Costa Gavras, poznat po svojim nadsve uspješnim političkim dramama, među kojima prednjače Z, Nestali i Muzička kutija, izvan Takmičarskog programa se predstavio sa novim filmom Adults in the Room. Ovaj, sada se već slobodno može konstatovati, klasik sedme umjetnosti je u devetoj deceniji života sa tim djelom pokazao izuzetnu stvaralačku vitalnost.

Gavrasov film, rađen u dokumentarno-igranom stilu, govori o još uvijek do kraja nedovršenoj ekonomskoj i političkoj krizi u današnjoj Grčkoj. Kroz krajnje celizirani vizuelni jezik, a isključivo putem predstavljanja monologa i dijaloga političara, reditelj osvjetljava enormnu  društvenu dramu, u kojoj je najveća žrtva tzv. "mali čovjek". Zapravo, Costa Gavras eksplicira da čuvena "trojka" sastavljena od predstavnika svjetskih bankara i koncerna, koja je imala ovlaštenje Evropske unije da pomogne u rješavanju krize, zapravo, činila suprotno i tako dovela ekonomiju te balkanske zemlje do gotovo potpunog kolapsa, u kome nijedna državna organizacija i institucija nije mogla da izvršava svoju funkciju, a pritom su građani postajali enormno osiromašeni.

Reditelj bez političkog dociranja, prepušta slici zasnovanoj na istinskim dokumentima, da  pokazuje vrlo tragične posljedice jedne internacionalne političke manipulacije. Da li ikoga može da iznenadi gotovo frenetični aplauz kojim je gledalački auditorij na Lidu ispratio završetak tog zaista nesvakidašnjeg dokumentarno – igranog ostvarenja?!

Julie Andrews

Osim Gavrasa, Zlatne lavove za životno djelo, odnosno doprinos svjetskoj sedmoj umjetnosti, ove godine su dobili i najbolji savremeni španski reditelj Pedro Almodovar i poznata holivudska glumica Julie Andrews (Mary Poppins, The Sound of Music).

Na 76. Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji, nažalost, nije bilo nijednog filma, ne samo iz BiH, nego i filma iz cijele naše regije i to kako u Glavnom festivalskom programu, tako niti u jednoj selekciji ovogodišnje smotre na Lidu. Ipak, organizatori su izabrali Emira Kusturicu za predsjednika žirija koji dodjeluje najveće priznanje za najbolje debitantsko ostvarenje. U izuzetno bogatom festivalskom katalogu je napisano, za njega neuobičajeno: "Emir Kustrica Presidente, Bosnia-Erzegovina". Prije gotovo četiri decenije on je i počeo svoju sasvim zasluženu internacionalnu stvaralačku karijeru upravo sa nagradom koju sada dodijeljuje kao predsjednik žirija; Zlatni lav za najbolje debitansko ostvarenje, za po mnogima, među koje spada i autor ovog osvrta, njegovo najbolje ostvarenje Sjećaš li se, Dolly Bell.

Nagrade

Golden Lion Joker; dir: Todd Phillips Grand Jury Prize An Officer And A Spy: dir: Roman Polanski Silver Lion, Best Director Roy Andersson; About Endlessness Volpi Cup, Best Actress Ariane Ascaride; Gloria Mundi Volpi Cup, Best Actor Luca Marinelli, Martin Eden Best Screenplay Yonfan; No. 7 Cherry Lane Special Jury Prize La Mafia Non E Più Quello Di Una Volta; dir: Franco Moresco Marcello Mastroianni Award for for Best New Young Actor or Actress Toby Wallace, Babyteeth HORIZONS Best Film Atlantis; dir: Valentyn Vasyanovych Best Director Theo Court; Blanco En Blanco Special Jury Prize Verdict; dir: Raymund Ribay Guttierez Best Actress Marta Nieto; Madre Best Actor Sami Bouajila; A Son Best Screenplay Jessica Palud, Revenir Best Short Film Darling; dir: Saim Sadiq LION OF THE FUTURE — LUIGI DE LAURENTIIS VENICE AWARD FOR A DEBUT FILM You Will Die At 20; dir: Amjad Abu Alala VENICE VIRTUAL REALITY Best VR The Key; dir: Céline Tricart Best VR Experience A Linha; dir: Ricardo Laganaro Best VR Story Daughters Of Chibok; dir: Joel Kachi Benson VENICE CLASSICS Best Documentary on Cinema Babenco; dir: Barbara Paz Best Restoration Ecstasy; Gustav Machaty
Prethodna
2. AJB DOC: Praznik dokumentarnog filma u Sarajevu
Sljedeća
Ena Sendijarević: Film uvijek mora biti ličan