Filmski profil vol. 3: Tri decenije Batmana na velikom platnu

Filmski profil vol. 3: Tri decenije Batmana na velikom platnu

Piše: Nino Romić

Od 4. marta ove godine, sa izlaskom The Batman u režiji Matta Reevesa, veliko platno je ugostilo čak deset filmova sa našim omiljenim borcem protiv kriminala pod kapuljačom sa šiljatim ušima i dugim crnim plaštom, a naslov i obilježja Mračnog viteza, zaštitnika Gothama, nosilo je čak šest glumaca. Stojeći rame uz rame sa slavnim tajnim agentom u službi Njezinog Veličanstva, Bruce Wayne i njegov alter ego su među likovima koji su najviše bili „prenošeni“ sa glumca na glumca, svaki obilježavajući svoju eru borbe protiv kriminala i zlikovaca na velikom platnu na svoj, vlastiti način.

"Batman" i "Batman Returns"

Počeci prve punokrvne adaptacije Batmana vremenski se preklapaju sa osvježenim interesom za ovog lika sa stranica DC-jevih stripova. Sredinom osamdesetih, crtanje i pisanje za Batmana je preuzeo legendarni Frank Miller, koji se do tog trenutka već bio dokazao radeći na podjednako uticajnom serijalu stripova sa Daredevillom u središtu DC-jeve glavne konkurencije, Marvela. Neki pomaci na stvaranju filma su već bili ostvareni do trenutka kada je Miller okončao svoj serijal, „The Dark Knight Returns“, no film je morao sačekati konac decenije za stvarnu realizaciju.

Kuhajući se u „filmskom loncu“ već neko vrijeme, adaptaciju je preuzeo tada još relativno malo poznati, ili barem malo prepoznatljivi Tim Burton, koji je uoči snimanja prvog od svoja dva Batman filma publici mogao ostati u sjećanju kao režiser iza Beetlejuice. Zajedno sa kolegama, scenaristom Samom Hammom i Warrenom Skaarenom, Burton se dao u upriličavanje likova, zbivanja i lokacija sa stotina izdanja tada već davno establiranog stripa. Filmski i estetski ekscentrik, Burton se odlično snašao u ovom polju, davši nam i dan-danas trenutno prepoznatljivi vizuelni stil kojim se film iz 1989. može pohvaliti.

U velikom debiju, kapuljaču i plašt je odjenuo Michael Keaton. Međutim, glumac do tog trenutka nije imao rezime koji bi mogao nagovijestiti njegov uspjeh u ulozi, što je dovelo do revolta fanova stripa i prave male kampanje da se uloga dodijeli nekom drugom, „zaslužnijem“ glumcu. No, za svega par trenutaka u kostimu (bilo u onom Brucea Waynea, ili pod kapuljačom i plaštom Batmana) Keatonu je pošlo za rukom da odagne sve sumnje. Preko puta njega, naravno, nalazio se Jack Nicholson, u gizdavom odjelu Batmanovog najvećeg protivnika – Jokera, koji je ništa manje značajno obilježio veliki debi Mračnog viteza.

Gotovo udesetostručivši svoj budžet, Burtonov Batman je sebi osigurao nastavak, no nastavak je svom režiseru, pak, osigurao otkaz. Čini se da su u slučaju Batman Returns Burtonove ruke bile odriješene, što je dovelo osobitost režisera na posebno izraženo vidjelo. Za dvije nijasne mračniji od svog prethodnika, Batman Returns je ovaj put upario Batmana sa parom negativaca – Oswaldom Cobblepottom, alias Pingvin, te Selenom Kyle, alias Ženom mačkom. Prvog lika je utjelovio Danny DeVito, koji je u svoju izvedbu ugradio elemente cirkusnih spodoba, dok je drugog lika oživjela Michelle Pfeiffer. Nastavak je bio manje uspješan na blagajnama, a DeVitov bizarni Pingvin i eksplicitna Pfeiffer u blještavom kožnom kostimu sa jasnim asocijacijama na određene subkulture bili su, zajedno sa mračnim tonom i temama filma, previše za Warner Bros. i producente.

"Batman Forever" i "Batman & Robin"

Kao kormilar na komandnom mostu broda koji je spazio ledenjak, Warner Bros. i producenti su odlučili da je vrijeme za brzo mijenjanje kursa, u ovom slučaju – potraga za novim režiserom. Studio je neko vrijeme razmišljao da Burtonova zamjena bude John McTiernan, režiser iza cijelog niza klasičnih blockbustera iz 90-tih, čija je karijera bila u punom usponu u tom vremenu. Međutim, naposljetku, odluka je bila donijeta da Joel Schumacher preuzme snimanje trećeg filma (kako je film bio zamišljen u odnosu na prethodna dva, u tom trenutku).

No, u ovom slučaju, Warner Bros. i producenti su imali vrlo jasane misli za novog režisera – vedriji ton, pristupačniji likovi i radnja. Schumacheru je pošlo rukom da održi estetičku povezanost sa prethodna dva filma, nastavivši sa mješavinom art deco stila i njujorške gotičke arhitekture. No, dodirna tačka sa Burtonovim filmovima se svodila na to. Pravac radnje i dijalog doživjeli su bitne promjene. Upoznavši se sa ovim promjenama i sluteći pucanje narativne veze trećeg filma sa prethodnicima, Keaton se odlučio udaljiti od projekta, što je značilo da će kapuljača i plašt prijeći drugom glumcu.

Prva primopredaja ikoničnih obilježja Mračnog viteza bila je između Michaela Keatona i tada mlade zvijezde u usponu, Vala Kilmera. S druge strane njegovog Batmana, Schumacher je postavio neobičan par zlikovaca, iza kojeg je stajao ništa manje neobičan par glumaca – Tommy Lee Jones i Jim Carrey, još jedna zvijezda u usponu. Prateći visoke ambicije filma, budžet je bio također povećan. Batman Forever je uspio povratiti uloženi novac i zabilježiti zaradu, no film nije prošao dobro kod kritičara, zavrijedivši bolne opaske na račun antagonističkog dvojca. Uprkos tome, Warner Bros. je odmah dao zeleno svjetlo za snimanje nastavka Batman & Robin.

Joel Schumacher je ostao za kormilom, doduše uz još osjetnije prisustvo rukovodstva studija, no Kilmer je odlučio potražiti bolje prilike na drugim projektima, ostavivši time kapuljaču i plašt Batmana ponovo bez nositelja. Druga primopredaja obilježja Mračnog viteza bila je između Kilmera i Georgea Clooneyja, u kojem su Schumacher i Warner Bros. pronašli svog novog glavnog glumca. Uz Clooneyja, producenti su našli prostora i za Arnolda Schwarzeneggera i Umu Thurman u glumačkoj postavi.

No, čak ni kombinacija TV i filmskih zvijezda nije pomogla konačnom proizvodu, a tu etiketu Batman & Robin svakako nosi. Godinama po izlasku filma, Schumacher se osvrnuo na Batman & Robin sa žaljenjem, pa čak i isprikama, priznavši da je bio previše popustljiv prema Warner Brosu, koji je iznad svega htio film sa što većim komercijalnim mogućnostima. Upadne promjene kostima, kičasti dijalog i umjetni trenuci interakcije između likova su bili ubačeni u film s ciljem oglašavanja cijelog niza igračaka i licenciranih proizvoda koji su trebali slijediti film. Budžet je bio napuhan čak i u odnosu na Batman Forever, no ovaj put značajne zarade nije bilo. Batman & Robin je uspio vratiti uloženi novac, ali zarade nije bilo. Da stvari budu gore, reputacija Batmana i njegovog filmskog brenda je bila oštećena.

"The Dark Knight" trilogija

Neuspjesi Batman & Robin su mnogi, ali među uspjesima vrijednim spominjanja svakako jeste kristalizacija ideje reboota u mislima pohoditelja kino-dvorana. Naravno, koncept „vraćanja sata unazad“ što se tiče priče i likova te otpočinjanja priče ispočetka postojao je ranije, u obliku remakea, no bio je potreban Batman Begins da utjelovi ciljano resetiranje jedne priče, ili u ovom slučaju – jedne franšize.

U zaglavlju scenarija Batman Begins kao da je podcrtano udaljavanje od Schumacherovog filma i to na svaki mogući način, od tona i prezentacije, pa sve do dijaloga i montaže. Ovo je bila jasna želja studija, koji je za ispunjenje ove želje angažirao Christophera Nolana, filmskog autora koji je već važio za jednog od magova srebrnog platna. Sastavljajući scenario sa kolegom Davidom S. Goyerom, Nolan je želju studija pretočio u vlastitu, vrlo prizemljenu viziju Batmana. Za svojeg kostimiranog borca protiv kriminala Nolan je odabrao Velšanina Christiana Balea, a za radnju filma je odbrao priču o početku – što je u godinama koje su slijedile postalo ozbiljan trend u sferi superherojskog filma.

Nolan je svoje nadahnuće za Batman Begins našao među stranicama „Batman Year One“ crtanog romana, koji je također posvećen Batmanovim ranim, još uvijek nedokazanim danima. Izravne veze između stripa i filma su ograničene, kao što je bio slučaj i sa prethodnim naslovima, no DNK veza između dvije priče u dva medija je sasvim jasna.

Dalje, Nolan je bio suzdržaniji i od Burtona u odnosu na osnovni materijal, štedeći Batmanovog najvećeg protivnika za nastavak te davajući priliku drugim, manje poznatim likovima iz njegovog kružoka super-zlikovaca da nakratko zasjaje. No, jednom kada je Nolan zaigrao na svojeg asa u rukavu (ili pak džokera...), sa The Dark Knight, postalo je jasno Warner Bros. donio ispravnu odluku sa zaokretom od 180 stepeni u odnosu sa Schumacherovim filmom. Iako prava zvijezda filma tragično nije dočekala vidjeti uspjeh i pohvale filma, The Dark Knight se dokazao među filmskim kritičarima, ali i na blagajnama, prešavši prag zarade od jedne milijarde dolara i davši naziv cijeloj trilogiji.

Nikada se ranije signal u obliku šišmiša nije sjajio tako visoko na noćnim nebu kao što je bio slučaj sa The Dark Knight. Nolan nije samo ispunio mandat Warner Brosa, kao što je bio slučaj sa Batman Begins, već je prevazišao očekivanja za superherojske filmove, žanra koji je tek trebao dosići svoj zenit one sada naizgled davne 2008. Isto se, pak, ne može reći za treći unos u Nolanovu Batman trilogiju, The Dark Knight Rises. Finansijski uspješan (mada usporedno manje od The Dark Knight) i pristojno dočekan od strane kritičara zbog književne pozadine priče i društvenih komentera, The Dark Knight Rises krasi odsustvo pažnje njegovog tvorca, Christophera Nolana, koji je naizgled izgubio interes za film, no ne i obavezu za njegovo stvaranje.

Logični slijed za treći film u trilogiji jeste dati zadovoljavajući završetak svukupne priče, da zgrabi narativne niti svojih prethodnika i da ih spretno priveže, za što je The Dark Knight Rises prikladno opremljen, budući da je posrijedi rijedak primjerak trećeg filma koji je neposredni nastavak drugog, ali i prvog filma. Nolan je zaokružo priču svog, odnosno Baleovog Batmana u samom finišu filma, malo prije odjave, u kojem je štafeta naizgled predata od jednog superheroja drugome. No pored toga, ista scena predstavlja udaljavanje Nolana od Mračnog viteza i predavanje režiserske palice nekome drugom.

Snyderova era

Kompletiravši The Dark Knight Rises i svoju trilogiju, Nolan više nije nagovještavao interes za dalji angažman u franšizi. Filmski autor je na umu imao svoje projekte od strasti, svoje priče i likove, koji su se pretvorili u njegova kasnija filmska ostvarenja, no ovo je ostavilo Warner Bros. u potrazi za novim režiserom i novom vizijom za Batmana, čiji je epitet Mračnog viteza još prisnije vezan za njegov lik. Nolan je iza sebe ostavio dubok trag, a zadaća upopunjavanja čizama koje su ostavile taj trag spala je na ramena, odnosno noge Zacka Snydera.

Snyder svakako nije bio novajlija što se tiče stripova i superheroja, radivši na nekoliko adaptacija stripova, uključujući i nepravedno zanemareni Watchmen, gotovo usporedno sa stvaranjem Nolanove The Dark Knight trilogije. Dakle, Snyder je imao odgovarajući životopis i putanju karijere u trenutku primopredaje franšize. Međutim, žanr superherojskog filma nije mirovao u međuvremenu. Nemoguće je govoriti o Batman v Superman i Justice League bez spominjanja superherojskog slona u sobi – The Avengers iz 2012. Izašavši iste godine kao i The Dark Knight Rises, ovaj film je najavio prekretnicu u žanru, a Warner Bros. je ubrzo shvatio da Marvel daleko ispred njih u novom formatu superherojskog filma - „team-up“ pričama.

Zasebni filmovi u kojima superheroji postoje u vlastitim svjetovima, nevezanim za druge junake i likove, postali su prošlost, a filmski univerzumi u kojima se staze junaka ukrštavaju po pravilu postali su industrijski standard, za kojim su DC i Warner Bros. kao njihov vlasnik kaskali. S time na umu, ispada da je Zack Snyder dobio krajnje nezahvalan zadatak sustizanja Marvela i MCU-a sa Batman v Superman.

Ime u ovom slučaju zaista govori sve – Batman v Superman je film o srazu DC-jeva dva ikonična junaka. O uparivanju Supermana i Batmana na velikom platnu se šuškalo od sedamdesetih i rada Richarda Donnera na Superman sa Christopherom Reeveom pod skarletnim plaštom Čovjeka od čelika. Naravno, ideja se nije materijalizirala, no brojni susreti dva junaka na stranama stripova su nastavila biti plodno tlo za špekulativnu, buduću adaptaciju. Iz Warner Brosovog gledišta, Snyder je već udario temelj za DC-jev vlastiti superherojski univerzum sa Man of Steel, čijem bi Supermanu u izvedbi Henryja Cavilla prema tome samo trebalo dodati odgovarajućeg partnera i/ili suparnika pod kapuljačom i plaštom Batmana.

Snyder je svog Batmana pronašao u Benu Afflecku, koji se oporavio od svog zadnjeg iskustva u superherojskom kostimu, Daredevil iz 2003. i koji je uprkos sumnjama publike ponajviše fizički sličio na Batmana. Sa krupnom građom i prijekom naravi, Affleckov Batman je izgledao kao utjelovljenje junaka sa stranica stripa Franka Millera, slavnog serijala „The Dark Knight Returns“. Kada je film stigao u kino-dvorane, isprva se činilo da su stvari na pravom tragu. Batman v Superman je nadmašio uvodni vikend prethodnog Batman filma, The Dark Knight Rises, no onda su pristigle prve reakcije i recenzije, koje su se odrazile katastrofalno na drugi vikend igranja, tokom kojeg je film bio finansijski potopljen sa padom zarade od preko 80%.

Kritičari u svojim osvrtima nisu imali mnogo pohvale, ili čak milosti, za film i njegovog tvorca, no Warner Bros. je već imao nastavak na pokretnoj traci kada je postalo očito da je Batman v Superman neće biti uspjeh kojem su se nadali. Činilo se kao je Synder započeo dobro, kao da mu je dodijeljena jaka ruka, no karte se nisu posložile, a stvari su na drugom filmu postale samo gore.

Nešto se moralo poduzeti u vezi nastavaka, kako bi bilo ikakve nade za sustizanje konkurencije. Da stvari budu još gore, sljedeći film sa Batmanom bi trebao biti DC-jev pandan Osvetnicima, odnosno jedan team-up naslov. Warner Bros. će rješenje pronaći, gorkom ironijom, baš kod jednog pojedinca zaslužnog za uspjeh tog Marvelovog velikog filma, Jossa Whedona.

Snimanje na setu Justice League je bilo u toku sedmicama, a film približavao kompletiranju, kada se desio nagli zaokret u produkciji. Zack Snyder se povukao iz filma zbog tragedije u porodici, a Whedon, koji je filmu pristupio sa naputkom od Warner Brosa da iskoristi svoju magiju i ponovi za DC uspjeh koji je ostvario za Marvel. Sa Snyderom izvan projekta, Whedon se dao u preobražavanje tonalno mračnog filma u nešto vedrije i pristupačnije iskustvo, pogodnije za publiku na koju je Warner Bros. ciljao.

Godinama kasnije, nakon impresivne kampanje fanova, Zack Snyder je dobio priliku da povrati kontrolu nad svojom vizijom i ponovo je predstavi javnosti kao Zack Snyder's Justice League, no do tada je već bilo kasno za Affleckovog Batmana, koji je skinuo svoj plašt i prije nego što ga je mogao pošteno iskoristiti na velikom platnu, što je Warner Bros. dovelo do na razmišljanje da stvari još jednom rebootuju – barem po pitanju jednog od svojih najmarketabilnijih likova.

Matt Reeves i "The Batman"

Možda vidjevši da se Batman „zagubio“ u okruženju Supermana i drugih DC-jevih superheroja, misao vodilja za potencijalni reboot je bila spuštanje Mračnog viteza nazad na ulice Gothama sa povratkom na nolanovsku „realisitčnu“ inačicu lika. Affleck, inače strasni ljubitelj Millerovog Batmana, trebao je biti ne samo zvijezda, već i režiser filma, a sa njim bi se trebalo pojaviti i nekoliko drugih imena iz Snyderove ere. Međutim, Affleck se počeo postepeno udaljavati od projekta kako su se ideje između njega i studija smjenjivale, a film je potom prešao u ruke Matta Reevesa, koji je odlučio usmjeriti radnju i likove u drugom pravcu, što je na koncu isključilo mogućnost da Affleck ponovi ulogu.

Još jednom, došlo je do primopredaje kapuljače i plašta, ovaj put između Afflecka i Roberta Pattinsona. Pošto je Reeves želio vratiti Batmana nazad u njegove rane, još nedokazane dane borca protiv kriminala, uloga je morala prijeći mlađem glumcu, u ovom slučaju – jednom slamatelju tinejdžerskih srca iz Twilight filmske sage. No, kako će se ispostaviti, Reeves je također namjeravao istražiti jedan od zapostavljenih vidova Šišmiša – Batmana kao najboljeg detektiva na svijetu. Još uvijek nenaslovljen, reboot projekt se počeo kretati u ovom pravcu od 2019, kada je Warner Bros. potvrdio da Affleck neće učestvovati u stvaranju filma.

Sljedeće godine, prijelomne za mnoge projekte u razvoju, film je započeo sa snimanjem, no izbijanje pandemije je osujetilo snimanje tokom proljeća, a Reevesu su ruke bile odriješene da nastavi sa snimanjem tek u junu te godine. Sve to vrijeme, pa i malo duže, informacije o filmu, likovima i radnji su dolazili do javnosti u mrvicama. No, poslije nekog vremena, spisak negativaca i drugih likova počeo je govoriti da je posrijedi zaista bio drugačiji film i drugačiji Batman od onoga što smo imali sa Snyderom i Affleckom.

Izlazak filma, sada jednostavno naslovljenog The Batman, bio je odgođen za 2022, a Reeves je zaista počeo govoriti o filmu tek u mjesecima koji su neposredno prethodili velikoj premijeri. Njemu se potom pridružio i Robert Pattinson. Obojica su govorili o The Batman kao neo noir filmu sa Batmanom, što je sigurno zagolicalo maštu ljubitelja stripova, koji su dugo čekali da neki filmski autor pokuša adaptirati ovaj vid lika.

O The Batman kao najskorijoj iteraciji lika i novom startu za filmsku franšizu, iz današnje perspektive, podosta je nezahvalno govoriti. No, teško je zanemariti njegov dojmljiv uvodni vikend, jedan od najjačih u postapandemijskom razdoblju. Ipak, možemo zaključiti da je Matt Reeves održao obećanje dato između redova svojih izjava, pošto je zaista na koncu iznjedrio jedan noir film sa Batmanom kao glavnim likom. Tu je potom i izvedba Roberta Pattinsona, kojem je pošlo za rukom da odagna sumnje i kritike upućene prema njemu nakon što je najavljeno da će on preuzeti kapuljaču i plašt. To je, po svemu sudeći, trend za glumce koji se usude preuzeti obilježja Mračnog viteza.

Podjednako nezahvalno je nagađati u kojem će se pravcu DC i Warner Bros. kretati sa The Batman i Batmanom kao likom. Kako je potcrtano u ovim redovima, DC Films i Warner Bros. kao studio pate od nedostatka jasnoće vizije za svoje superherojske filmove, među kojima Batman filmska franšiza figurira visoko u rangu važnosti. Vjerovatno ćemo vidjeti još jedan naslov sa Reevesom i Pattinsonom, ali možda i još jedan, nepovezani film sa Batmanom, pošto je novi trend u ovom žanru eksperimentisanje sa paralelnim svemirima, a Michael Keaton bi trebao da ponovi svoju ulogu u DC-jevom predstojećem The Flash filmu. Dakle, mnogo toga je moguće za Brucea Waynea i njegov alter ego.

Prethodna
Snimljen kratki film “(X-MEN)“ u režiji Seada Vegare
Sljedeća
Vizualna komedija: Jacques Tati & Louis de Funes