Oscar: Kad se sve oduzme i doda, ostaju “Šape pasje“ ili “CODA“

Oscar: Kad se sve oduzme i doda, ostaju “Šape pasje“ ili “CODA“

Piše: Marko Njegić

Tko kaže da su Oscari predvidljivi, ne gleda dodjelu. Gotovo svake godine bude neko veće iznenađenje u oskarovskoj noći, naročito posljednjih nekoliko sezona. Sjetimo se pobjede filmova Moonlight, Zelena knjiga i Parazit, trijumfa Olivije Colman i Anthonyja Hopkinsa... Nekakav obrazac još uvijek postoji (prethodne nagrade kao smjernice, od Zlatnih globusa do BAFTA-e), ali dobitnike zlatnih kipića baš i nije lako predvidjeti, no predviđanja su dio novovjeke tradicije, jednako kao i nostalgičarsko prigovaranje da Oscari “nisu što su nekoć bili”.

Jednim dijelom i nisu, u smislu da se za njih više nadmeću niskobudžetna i umjetničkija ostvarenja, a manje popularniji filmovi i blockbusteri, ali to ne mora biti negativno konotirano. Do prije nekoliko godina japanski film kao što je Drive My Car bio bi nominiran samo u “međunarodnoj” kategoriji, dok se sada natječe za čak četiri kipića, uključujući onaj glavni, što je ohrabrujuće za kinematografiju kao takvu. Članovima Akademije se zalomi neki slabiji film koji nema što tražiti među nominiranima, poput Ne gledaj gore, no dokle god nominacije dobivaju filmovi kao budući klasici Drive My Car i Licorice Pizza, za Oscare ne trebamo brinuti.

Sian Heder, 'CODA'

NAJBOLJI FILM

Netflixove Šape pasje slovile su kao zicer za najbolji film, dok Appleova CODA nije odnijela nagrade Ceha producenata i scenarista. Između ova dva filma odvijat će se bitka u koju se možda (s velikim “M”) sa strane uključi Belfast, eventualno Priča sa zapadne strane. The Power Of The Dog je izgubio momentum, ali na strani tog filma su Zlatni globus i BAFTA, 12 oskarovskih nominacija (naspram tri CODA-ine), činjenica da je istovremeno artistički intiman i vesternski klasičan, koliko god da okreće naglavačke žanr i njegovu mitologiju, a govori i o aktualnim temama poput homofobije, toksične muškosti i mizoginije. Konačno, Šape pasje se uklapaju u profil filma kakav posljednjih godina odlazi s glavnom nagradom (Zemlja nomada), a pobjeda može biti nadoknada za poraz Planine Brokeback.

CODA je sušta suprotnost kao sentimentalna dramedija, film kakav zadnjih godina rijetko trijumfira na Oscarima, no to je stvar koja može ići u prilog, uz recentne nagrade. Jer, CODA nudi kolektivni “feel good” osjećaj, nasušno potreban u “feel bad” vremenima, od COVID-a do invazije na Ukrajinu. Istina, film nije nominiran za režiju ili montažu, što ide u paketu s pobjednikom otkako je 1934. potonja kategorija uspostavljena, ali Green Book, duhovno najbliži CODA-i, odnio je zlatni kipić bez nominacije za redatelja. Zadnje, ne i najmanje važno, sentimentalnost filma je autentična po mjeri politički korektnih vremena, pa i revolucionarna, računajući broj gluhonijemih glumaca oko čijih likova se vrti priča. Dosad su samo glumci osvajali Oscara za uloge gluhonijemih likova (Djeca manjeg boga). Je li vrijeme da Oscara osvoji i film? Riskirajmo i recimo da jest.

Oscara najvjerojatnije dobiva: “CODA”.
Glavni pretendent: “Šape pasje”.
Mogao je biti nominiran: “Najgora osoba na svijetu”.
Osobni favorit(i): “Drive My Car” i “Licorice Pizza”.

REŽIJA

Za razliku od prijašnje kategorije, u ovoj ne bi trebalo biti iznenađenja. Jane Campion i Steven Spielberg konkurirali su za Oscara 1994., ona s Pianom, on sa Schindlerovom listom. Spielberg je pobijedio. Gotovo 30 godina kasnije, pobijedit će Campion s The Power Of The Dog naspram njega i The West Side Story, neovisno o tome što je Spielbergov mjuzikl najentuzijastičnije režiran film uz Licorice Pizza Paula Thomasa Andersona, kojemu Oscar očito nije (još) suđen.

Ovo je Campioničina druga nominacija za režiju, čime je postala prva žena kojoj je to uspjelo. Ako osvoji zlatni kipić, Campion će naslijediti prošlogodišnju pobjednicu Chloe Zhao (Nomadland) i biti tek treća žena s Oscarom za režiju nakon nje i Kathryn Bigelow (Zero Dark Thirty). Sve je na njezinoj strani, od neupitnog umijeća i prethodnih nagrada (Zlatni globus, BAFTA), do toga da je subvertirala muški žanr i ušutkala homofobične komentare poput onog “kaubojskog” glumca Sama Elliota. We are the Campions!

Oscara najvjerojatnije dobiva: Jane Campion (“Šape pasje”).
Mogao je biti nominiran: Denis Villeneuve (“Dina”).
Osobni favorit(i): Paul Thomas Anderson (“Licorice Pizza”) i Ryusuke Hamaguchi (“Drive My Car”).

GLAVNA ŽENSKA ULOGA

Iznimno jaka konkurencija: Penelope Cruz (Paralelne majke), Olivia Colman (Mračna kći), Kristen Stewart (Spencer)... No, sudeći prema pisanju stranih medija, ovo bi mogla biti godina Jessice Chastain. Ima to smisla. Chastain je jedna od najboljih glumica današnjice koja još uvijek nema Oscara, a nominacija za Oči Tammy Faye njezina je treća nakon Tajnog života kućnih pomoćnica i Zero Dark Thirty. Glumici pomaže i to što je uistinu sjajna i gotovo jedva prepoznatljiva ispod prostetike u ulozi žene koju tumači u rasponu od četiri dekade, od uspona do pada. Pomaže joj i to što je ta žena stvarna osoba, tele-evanđelistica i LGBTQ ikona Tammy Faye, kao i osvojena nagrada Ceha glumaca kao moguća potvrda Oscara.

S druge strane, odmaže joj što njezin film nema nijednu drugu nominaciju, a za takve filmove su glumice samo dvaput dobile Oscar, (Charlize Theron za Čudovište, Julianne Moore za I dalje Alice), od čega je potonjoj Akademija ostala “dužna” kipić nakon pet nominacija. Odmaže joj i što za konkurenciju ima Nicole Kidman (Being The Ricardos) u vrhunskom izdanju. Kidmanici je ovo peta nominacija, no samo je jednom osvojila zlatni kipić, dakle malo za glumicu njezina kalibra, jednu od najboljih unatrag dvadesetak godina. Za ovu ulogu je, k tome, odnijela Zlatni globus Chastainici ispred nosa, a glumi nikog drugog doli legendarnu TV komičarku Lucille Ball (I Love Lucy) koja je rušila tabue. Oscar za Kidman bio bi i priznanje za Ball. I Love Nicole?

Oscara najvjerojatnije dobiva: Nicole Kidman (“Being The Ricardos”).
Glavna pretendentica: Jessica Chastain (“The Eyes of Tammy Faye”).
Mogla je biti nominirana: Renate Reinsve (“Najgora osoba na svijetu”).
Osobni favorit(i): Nicole Kidman (“Being The Ricardos”) i Kristen Stewart (“Spencer”).

GLAVNA MUŠKA ULOGA

Ovo bi mogla biti godina i Willa Smitha, zapravo takoreći jest. Godine 2002. on se našao u konkurenciji s Denzelom Washingtonom i izgubio od njega (AliDan obuke), no sada će ga najvjerojatnije pobijediti (King RichardThe Tragedy Of Macbeth). Mala je šansa da velika zvijezda i jedan od najpopularnijih američkih glumaca ne osvoji Oscara iz trećeg pokušaja (Ali, U potrazi za srećom) za dramski fino kalibriranu ulogu oca teniskih sestara Williams, vjerojatno najbolju i najzreliju u karijeri. Kucnuo je čas, reklo bi se. Smith je, usto, za Kralja Richarda već osvojio BAFTA-u i nagradu Ceha glumaca, ali ne i Zlatni globus koji je pripao Benedictu Cumberbatchu (The Power Of The Dog). Prije nego što napišemo “gem, set i meč” za Smitha, ne treba isključiti Cumberbatcha, prethodno nominiranog samo jednom za “Igru oponašanja”.

Cumberbatch je nikad bolji u silovitoj i slojevitoj ulozi kauboja koji glumi kaubojštinu na Divljem zapadu kako bi sakrio homoseksualnost. Ne treba otpisati ni Andrewa Garfielda, apsolutnog miljenika publike nakon izlaska novog Spider-Mana, za inspirativnu i inspirirajuću ulogu pokojnog glazbenog genija Jonathana Larsona tick, tick... BOOM!. Pa ipak...

Oscara najvjerojatnije dobiva: Will Smith (“King Richard”).
Moguće iznenađenje: Benedict Cumberbatch (“Šape pasje”).
Mogao je biti nominiran: Nicolas Cage (“Svinja”), Franz Rogowski (“Konačna sloboda”).
Osobni favorit(i): Andrew Garfield (“tick, tick... BOOM!”) i Benedict Cumberbatch (“The Power Of The Dog”).

SPOREDNA ŽENSKA ULOGA

Svako toliko neki novi glumac ili glumica osvoje Oscara “iz prve” i zauvijek izađu iz anonimnosti. Za Arianu DeBose malo je tko čuo prije njezine energične, zarazne uloge u West Side Story, a ako, bolje reći kad dobije Oscara, postat će i službeno zvijezda. Oskarovske zvijezde su naklonjene ovoj glumici: osim što je pokazala glumačko, pjevačko i plesačko umijeće u Spielbergovu mjuziklu, osvojila je apsolutno svaku moguću ključnu nagradu (Zlatni globus, BAFTA, Ceh glumaca) i Oscar je logičan plesni korak dalje. Povijest će se prema svemu sudeći ponoviti i Ariana će dobiti Oscara za istu ulogu za koju je njezina prethodnica Rita Moreno osvojila zlatni kipić u originalnoj verziji Priče sa zapadne strane.

Oscara najvjerojatnije dobiva: Ariana DeBose (“Priča sa zapadne strane”).
Mogla je biti nominirana: Caitriona Balfe ("Belfast"), Ruth Negga (“Prolasci”).
Osobni favorit(i): Jessie Buckley (“The Lost Daughter”) i Kirsten Dunst (“Šape pasje”)

SPOREDNA MUŠKA ULOGA

Najsigurnija kategorija uz režiju i sporednu žensku ulogu. Oscara 99,9 posto dobiva gluhonijemi glumac Troy Kotsur (CODA), dok Ciarán Hinds (Belfast), Kodi Smit-McPhee i Jesse Plemons (The Power Of The Dog) te J.K. Simmons (Being The Ricardos) mogu biti sretni “samo” zbog nominacije i aplaudirati kolegi, koliko god da su i sami odradili kvalitetne uloge. Kotsur će se pridružiti kolegici iz filma Marlee Matlin (Children of a Lesser God) kao drugi gluhonijemi osvajač Oscara u povijesti. U odličnom i nagrađivanom ansamblu glumaca filma CODA, on se najviše izdvaja i krade scene svojom komičarskom ekscentričnošću i osjećajem za dramu. Ovaj glumac je duša filma koji vas može nasmijati i rasplakati, što radi u lijepoj sceni kad njegov lik nasloni ruku na vrat kćerke kako bi preko vibracija osjetio/čuo njezino pjevanje.

Oscara najvjerojatnije dobiva: Troy Kotsur (“CODA”).
Mogao je biti nominiran: Ben Affleck (“The Tender Bar”).
Osobni favorit(i): Troy Kotsur (“CODA”) i Jesse Plemmons (“The Power of The Dog”).

Ryusuke Hamaguchi, ‘Drive My Car’

MEĐUNARODNI FILM

Najgora osoba na svijetu je osvojila i nominaciju za scenarij, tako da se može prometnuti u nekakvo iznenađenje iz sjene, možda i Flee, povijesno nominiran kao međunarodni, dokumentarni i animirani film. No, Drive My Car je nominiran i za najbolji film, ne samo međunarodni, a ima i još dvije nominacije, što ga automatski stavlja u prednost nad njima, naročito ostalim konkurentima kao što je The Hand Of God. Repriza oskarovske godine u kojoj je trijumfirao Parasite je izgledna i teško da Drive My Car može ostati posve kratkih rukava, posebice nakon osvajanja Zlatnog globusa i BAFTA-e. Oscar će se zasluženo odvesti u Japan. Oscara najvjerojatnije dobiva: Drive My Car.

Moguće iznenađenje: “Najgora osoba na svijetu”.
Mogao je biti nominiran: “Heroj”, “Kupe br.6”, “Konačna sloboda”.
Osobni favorit(i): “Drive My Car” i “The Worst Person In The World”.

Ostale važnije kategorije

Dokumentarni film: Summer Of Soul ili Flee

Animirani film: Encanto, eventualno Flee

Adaptirani scenarij: Šape pasje ili Drive My Car

Originalni scenarij: Licorice Pizza ili Belfast

Vizualni efekti: Dina ili Free Guy

Montaža: Šape pasje ili tick, tick... BOOM!

Fotografija: Dina ili Šape pasje

Scenografija: Dina ili Ulica noćnih mora

Kostimografija: Cruella ili Priča sa zapadne strane

Glazba: Šape pasje ili Dina

Pjesma: No Time To Die

Zvuk: Za smrt nema vremena ili Dina

Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija

Prehodna
Online rječnik filmskog jezika, vol.9
Sljedeća
Online rječnik filmskog jezika, vol.10