Premalo Tolkiena premazano preko previše filma

Premalo Tolkiena premazano preko previše filma

Piše: Nino Romić

Warner Bros. je najavio da gledateljima predstoji povratak u Međuzemlje u obliku dva igrana filma na kojima će raditi Peter Jackson. Detalji o jednom od dva filma došli su do javnosti, koji samo ostavljaju utisak da je riječ o „rudarenju intelektualnog vlasništva“, što je postao novi i ljepši izraz za iskorištavanje prepoznatljivosti nekog djela, priče, brenda ili lika.

Nove filmove najavio je David Zaslav, šef Warner Bros. Discoveryja, tokom izlaganja finansijskog izvještaja dioničarima i ulagačima, što dalje ukazuje na to da je prvenstvena namjera povratka u Tolkienov svijet želja da se predstavi snažan katalog IP-ova (intelektualnih vlasništava) i time poveća cijena dionica Warner Bros. Discoveryja ili – tačnije – da se osnaži utisak o poslovnom kapacitetu kompanije koja ima desetine milijardi dolara duga.

Andy Serkis režira

Zaslav je u najavi rekao da će Peter Jackson, koji je bio zaslužan za stvaranje filmske adaptacije s kojom su dobro upoznati mnogi ljubitelji filma, sudjelovati u stvaranju novih filmova u svojstvu producenta, zajedno s Fran Walsh i Phillipom Boyens, koje su s njim radile na adaptiranju slavnog romana epske fantastike. Jedan od najavljenih naslova režirat će Andy Serkis, koji je u Jacksonovoj trilogiji glumio Golluma, a Serkis će ujedno i ponoviti tu izvedbu u priči posvećenoj napaćenom stvorenju.

Pitanje koje se nameće glasi: je li „Gospodar prstenova“ dovoljno elastičan da podrži dalje adaptiranje?

Jacksonova trilogija često se nalazi na meti kritike ljubitelja izvornog romana, međutim, teško je zamisliti da se od „izbačenih dijelova“ može napraviti tako duboka i kohezivna priča. Lord of the Rings: The Hunt for Gollum oslanjat će se na nekoliko pasusa u kojima je Tolkien prenio lov na Golluma u obliku dijaloga između likova. U knjizi, ova razmjena ima svrhu da popuni narativnu prazninu između „Hobbita“ i „Gospodara prstenova“, Tolkienova dva romana, te vremensku prazninu između dvaju poglavlja, a budući da je čitatelju predstavlja u obliku dijaloga, ona je omeđena potrebama i nedostacima takvog oblika razgovora. Toga je bio svjestan i sam Tolkien, koji je u dodacima „Gospodara prstenova“ želio razjasniti stvari čitatelju koje nije želio ili mogao kroz glavni narativ.

Jedna takva „narativna“ skica, posredna priča koju primamo iz usta likova u glavnoj priči, sada služi kao temelj za film. Iz jednog gledišta, Warner Bros. i njihovi kreativni partneri nemaju bolju opciju. Premda je pisao i druge (uglavnom manje) priče, „Gospodar prstenova“ i „Hobbit“ su Tolkienova velika djela, njegova najpoznatija i najuspješnija djela, ali istovremeno i vrlo usamljena djela. Tolkien je pisao prije pojave modernog koncepta franšize i spojenih IP-ova, a „Gospodar prstenova“ bio je raščlanjen na tri knjige na zahtjev njegovog izdavača. Tolkien je roman smatrao jednom knjigom i jednom pričom. Istina, u potonjim godinama svog života igrao se idejom pisanja nastavka, ali ta klica nikada nije proklijala. Tolkien je preminuo prije nego što je mogao, kao Bilbo, upustiti se u još jednu pustolovinu.

Ipak, „Gospodar prstenova“ je narativno zaokružen. Premda sjetni, konačni pasusi uistinu zatvaraju priču, što autorima koji žele pridodati „Gospodaru prstenova“ ostavlja samo da se bave idejama koje je Tolkien začeo, ali nije sasvim i istražio. Na koncu, Amazonova serija The Rings of Power temeljena je na izlomku iz dodatka „Gospodara prstenova“ i nekoliko raštrkanih referenci na zbivanja u Međuzemlju prije početka glavne radnje. U slikarskom smislu, poslije majstora na platnu ostali su samo mali komadi praznog prostora za poteze njegovih nasljednika.

Holivudizacija Tolkiena

No, ono što je svetinja za ljubitelje, za rukovodioce kompanije i ulagače jeste stavka na papiru od koje se očekuje da pridonosi. Warner Bros. je odlučio da je IP previše vremena skupljao prašinu i da ga treba skinuti s polica te vratiti u opticaj. U tome se može nazrijeti i želja da se osujeti konkurencija, odnosno da se spriječi mogućnost da publika u budućnosti počne asocirati Lord of the Rings s Amazonom zbog The Rings of Power, što bi se moglo pogubno odraziti na položaj Warner Brosa u odnosu na druge eksploatatore intelektualnog vlasništva.

Warner Bros. je vlasnik filmskih prava, ali konačni držatelji licence su medijski holding konglomerat Embracer Group, te Saul Zaentz Company, koji gospodare „Gospodarom prstenova“ uz blagoslov porodice Tolkien, tačnije Simona Tolkiena, unuka velikog pisca. Dok je Christopher Tolkien bio nenaklonjen Jacksonovoj trilogiji zbog „holivudizacije“ djela njegovog oca, unuk Simon zamjera Jacksonu što nije pošao i korak dalje u tom pravcu. Time, čini se da na relaciji upravitelja IP-a ne postoji niko ko bi mogao ili htio zaštititi ovu unikatnu tvorevinu od daljeg „rudarenja“, što stvara naročito turobnu sliku budućnosti za „Gospodara prstenova“ i njegove dalje adaptacije.

Publika će imati priliku da kaže svoje o sudbini filmova koje je najavio Zaslav. Međutim, Warner Bros. će, bez obzira na umjetnički prigovor ili finansijski (ne)uspjeh, nastaviti s radom na dodatnim filmovima, ma koliko se Tolkienovci žalili da je “premalo Tolkiena premazano preko previše hljeba“.

Prethodna
Objavljen program 16. Telemach Omladinskog Film Festivala
Sljedeća
“Nakon ljeta“ Danisa Tanovića otvara 30. SFF