Sarajevo Film Festival predstavlja program “Suočavanje s prošlošću” u posebnom izdanju - online – publici u cijeloj regiji, kao i u kinu Meeting Point u Sarajevu. Od 24. do 30. aprila bit će održan poseban program, u sklopu kojeg će biti prikazano 10 filmova – devet igranih i jedan kratki, razgovori s autorima filmova, kao i panel diskusije, a cijeli program je besplatan.
Sarajevo Film Festival program “Suočavanje s prošlošću” pokrenuo je 2016. godine, s ciljem pokretanja iskrenog dijaloga o bliskoj prošlosti naše regije. To je preduslov za prevazilaženje problema proisteklih iz nedavnih ratova u bivšoj Jugoslaviji koji su bespovratno obilježila naša društva. U proteklih pet godina kroz ovaj program podijelili smo mnoge iznimno bolne, ali inspirativne priče iz svih krajeva svijeta.
U ovom posebnom izdanju, od 24. do 30. aprila, predstavljaju se filmovi koji su obilježili prethodna izdanja programa “Suočavanje s prošlošću”, filmovi koji su nagrađivani na brojnim međunarodnim festivalima a otvarali su bolne teme iz ratova na ovim prostorima, a kao poseban poklon publici u programu je i novi film Jasmile Žbanić Quo Vadis, Aida?. Cijeli program bit će dostupan besplatno: online na Ondemand.kinomeetingpoint.ba publici u cijeloj regiji - u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Srbiji, Crnoj Gori, Sjevernoj Makedoniji i Sloveniji, a publika u Sarajevu će filmove moći gledati i u kinu Meeting Point uz besplatan ulaz na sve projekcije.
U programu je devet igranih filmova i jedan kratki. To su filmovi Quo Vadis, Aida? (2020.) Jasmile Žbanić, prvi igrani film o Srebrenici, kandidat Bosne i Hercegovine za Oscara u kategoriji najboljeg Međunarodnog igranog filma. Broj kodova za film je ograničen. U programu je i Saulov sin (2015.) Lászla Nemesa, debitantski igrani film mađarskog reditelja koji je za originalan i nevjerojatno moćan prikaz horora Holokausta između ostalog osvojio i Oscara za najbolji strani film. U programu je i rediteljski prvijenac hrvatske filmske autorice Dane Budisavljević Dnevnik Diane Budisavljević (2019.), dokumentarno-igrana priča o ženi koja je spasila živote više od 10.000 djece zatočene u nacističkim koncentracionim logorima tokom Drugog svjetskog rata. Obojena ptica (2019.) češkog reditelja Václava Marhoula zasnovana je na istoimenom, čuvenom romanu Jerzyja Kosińskog i opisuje Drugi svjetski rat iz perspektive jednog dječaka. Chris the Swiss (2018.) Anje Kofmel gledaoce vodi u bolnu potragu za istinom i suočava ih sa duhovima prošlosti koji nas još uvijek progone zahtijevajući da ih shvatimo i pomirimo se sa njima.
U programu je i Srbenka (2018.) Nebojše Slijepčevića, dobitnik “Srca Sarajeva” za najbolji dokumentarni film i Nagrade publike 2018. godine. U zimu 1991. godine u Zagrebu je ubijena djevojčica srpske nacionalnosti Aleksandra Zec, a 25 godina poslije redatelj Oliver Frljić u Rijeci postavlja predstavu o tom slučaju. Proces rada na toj predstavi postaje kolektivna psihoterapija. Teret (2018.) Ognjena Glavonića govori o čovjeku iz Pančeva koji dobija novac da u vrijeme bombardiranja Srbije (1999.) s Kosova do Beograda preveze kamion s tajanstvenim teretom. Muškarci ne plaču (2017.) Alena Drljevića prati deset muškaraca okupljenih u jednom planinskom hotelu u Bosni, 15 godina poslije rata – to su jedan trener i devet učesnika radionice, nekadašnjih vojnika suprotstavljenih strana, koja bi trebala da im pomogne da se suoče s prošlošću. Najstariji film u programu je Jugoslavija, kako je ideologija pokretala naše kolektivno telo Marte Popivode iz 2013., koji se bavi izvođenjem ideologije u javnom prostoru putem masovnih performansa. U programu je i kratki film Albana Ukaja Jama (2019.), koji prati snimanje kratkog filma o jednom ratnom zločinu u Sarajevu.
U sklopu programa će biti održani i paneli s regionalnim novinarima, umjetnicima i profesorima, kako bi se pokrenule diskusije o određenim temama, a panel sesije će se moći pratiti uživo putem Facebook stranice Sarajevo Film Festivala.
Program Suočavanje s prošlošću je program Sarajevo Film Festivala koji se realizuje uz podršku Fondacije Robert Bosch Stiftung.
Sarajevo Film Festival predstavlja program: Suočavanje s prošlošću
Od 24. do 30.4.2021.
Besplatno online na Ondemand.kinomeetingpoint.ba
Dostupno: Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Hrvatska, Sjeverna Makedonija, Slovenija, Srbija
Kino Meeting Point, Sarajevo
Ulaz slobodan
Dnevnik Diane Budisavljević
Hrvatska, Slovenija, Srbija, 2019, Black and white, 88 min.
Režija: Dana Budisavljević
Uloge: Alma Prica, Živko Zelenbrz, Nada Vlaisavljević, Zorka Janjanin, Milorad Jandrić, Igor Samobor, Biserka Ipša, Mirjana Karanović, Krešimir Mikić, Ermin Bravo, Livio Badurina, Vilim Matula, Jerko Marčić
Diana Budisavljević sa suprugom ljekarom, kćerima i tek rođenom unukom živi životom zagrebačke visoke građanske klase. U jesen 1941. saznaje da se Židovke i Srpkinje s djecom odvode u logore gdje umiru od gladi i bolesti. Židovska općina šalje pomoć Židovkama, ali za Srpkinje se niko ne brine. Koristeći svoje austrijsko porijeklo, Diana apelira na vlast, crkvu i Crveni križ da spase barem djecu. Niko od njih ne želi preuzeti odgovornost. S nekolicinom prijatelja u svom stanu prikuplja pomoć i organizira akciju kojom će do kraja rata od sigurne smrti biti spašeno više od 10 000 djece. Među njima su i Živko, Milorad, Zorka i Nada koji se gotovo 80 godina kasnije vraćaju u logore svog djetinjstva i tek tada spoznaju da život duguju nepokolebljivoj snazi jedne žene.
U kinu Meeting Point u subotu, 24. aprila u 14.30 sati.
Obojena ptica
Češka, Slovačka, Ukrajina, 2019, Black and white, 169 min.
Režija: Václav Marhoul
Uloge: Stellan Skarsgard, Barry Pepper, Harvey Keitel, Julian Sands, Udo Kier, Aleksey Kravchenko, Tim Kalkhof, Jitka Cvancarova, Pavel Krfz, Petr Vanek
Zasnovan na istoimenom romanu Jerzyja Kosinskog, OBOJENA PTICA detaljan je crno-bijeli filmski portret divlje i primitivne istočne Evrope u krvavom finišu Drugog svjetskog rata. Film prati život Dječaka kojeg su njegovi progonjeni roditelji predali na staranje jednoj starici. Starica uskoro umire, a Dječak ostaje sam i luta od sela do sela u potrazi za utočištem. Dok se bori da preživi, Dječak je izložen iznimnoj brutalnosti praznovjernih seljaka i svjedoči stravičnim zločinima, kako ruskih tako i njemačkih vojnika. Kraj rata Dječak dočekuje nepovratno promijenjen.
U kinu Meeting Point u subotu, 24. aprila u 17.30 sati.
Jugoslavija, kako je ideologija pokretala naše kolektivno telo
Srbija, Francuska, Njemačka, 2013, Colour and B&W, 62 min.
Režija: Marta Popivoda
Film se bavi izvođenjem ideologije u javnom prostoru, putem masovnih performansa. Autorica je analizirala filmske i videozapise iz poslijeratnog perioda Jugoslavije (1945-2000), fokusirajući se na masovne državne izvedbe (omladinske radne akcije, prvomajske parade, proslave Dana mladosti...), kao i na javne proteste (‘68, studentske i građanske demonstracije 90-ih godina; revoluciju 5. oktobra 2000...). Prolazeći kroz medijske slike, film (re)konstruira postepeno iscrpljivanje komunističke ideologije kroz promjene odnosa između ljudi, ideologije i države. Film se završava pred vratima savremene demokratije i neoliberalnog kapitalizma u Srbiji, tražeći da promislimo zašto su građani tako lako napustili zamisli socijalističkog kolektivizma, bratstva i jedinstva, radničkih prava i besplatnog obrazovanja zbog, ponajprije, nacionalizma i rata, a zatim i obećanja slobode i demokratije, za koje se ispostavilo da znače individualizam i „divlji“ kapitalizam.
U kinu Meeting Point u nedjelju, 25. aprila u 14.30 sati.
Saulov sin
Mađarska, Colour, 2015, 107 min.
Režija: László Nemes
Uloge: Geza Röhrig, Levente Molnar, Urs Rechn, Christian Harting, Amitai Kedar
Oktobar 1944, Ausvic-Birkenau. Mađar Saul Auslander je član radnog voda Sonderkommando - grupe jevrejskih zatvorenika izolirane od ostatka logoraša i prisiljene da pomaže nacistima u istrebljenju širokih razmjera. Dok radi u jednom od krematorija, Saul otkriva leš dječaka za koji je ubjeđen da pripada njegovom sinu. Dok članovi voda Sonderkommando planiraju pobunu, Saul na sebe preuzima nemoguć zadatak: da spasi tijelo od plamena, pronađe rabina da izvrši obred pranja pokojnika, te da organizuje adekvatnu sahranu.
U kinu Meeting Point u nedjelju, 25. aprila u 17.30 sati.
Quo Vadis, Aida?
Bosna i Hercegovina, Austrija, Rumunija, Nizozemska, Njemačka, Poljska, Francuska, Norveška, Turska, 2020, Colur, 104 min.
Režija: Jasmila Žbanić
Uloge: Jasna Đuričić, Izudin Bajrović, Boris Ler, Dino Bajrović, Raymond Thiry, Johan Heldenbergh, Boris Isaković, Emir Hadžihafizbegović, Edita Malovčić
Bosna, juli 1995. Aida je prevoditeljica za Ujedinjene nacije u malom gradu Srebrenici. Kada srpska vojska zauzme grad, njena porodica je među hiljadama građana koji zaštitu traže u bazi UN-a. Kao osoba upućena u pregovore, Aida ima pristup ključnim informacijama koje prevodi. Šta će biti sa njenom porodicom i drugima – spas ili smrt? Koji bi korak trebala poduzeti?
U kinu Meeting Point u ponedjeljak, 26. aprila u 17.30 sati.
Jama
Bosna i Hercegovina, 2019, Colour, 11 min.
Režija: Alban Ukaj
Uloge: Dina Mušanović, Igor Skvarica, Zlatan Školjić, Izudin Bajrović
Tokom problematičnog snimanja kratkog filma o jednom ratnom zločinu na mjestu na kojem se on dogodio, troje mladih, nezavisnih filmskih umjetnika otkrivaju da ih posmatra jedan neznanac.
U kinu Meeting Point u utorak, 27. aprila u 14.30 sati.
Muškarci ne plaču
Bosna i Hercegovina, Slovenija, Hrvatska, Njemačka, 2017, Colour, 100 min.
Režija: Alen Drljević
Uloge: Boris Isaković, Leon Lučev, Emir Hadžihafizbegović, Sebastian Cavazza, Ermin Bravo, Boris Ler, Ivo Gregurević, Primož Petkovšek, Jasna Ðuričić, Izudin Bajrović
Bosna i Hercegovina, 15 godina nakon rata. Deset muškaraca su jedini gosti zabačenog, planinskog hotela. Grupu čine jedan trener i devet učesnika radionice koja bi trebalo da im pomogne da se suoče s prošlošću. Svi učesnici su veterani rata, nekadašnji pripadnici više različitih vojski koje su devedesetih godina prošlog vijeka ratovale jedne protiv drugih širom bivše Jugoslavije.
U kinu Meeting Point u utorak, 27. aprila u 17.30 sati.
Chris the Swiss
Švicarska, Hrvatska, Njemačka, Finska, 2018, Colour and b&w, 90 min.
Režija: Anja Kofmel
Uloge: Christian Chris Würtenberg, Anja Kofmel, Eduardo Rózsa Flores, Heidi Rinke, Julio César Alonso, The family in Switzerland, Alejandro Hernandez Mora, Ilich Ramírez Sánchez, Paul Jenks
U januaru 1992., u ratom zahvaćenoj Hrvatskoj, pod čudnim okolnostima ubijen je mladi švicarski novinar Chris. U vrijeme smrti nosio je uniformu vojne jedinice sastavljene od stranih plaćenika. Chris je bio rođak Anje Kofmel. Dok je bila mala, Anja se divila ovom zgodnom mladiću. Nakon što je odrasla, Anja je odlučila istražiti njegovu priču i otkriti na koji je tačno način bio umiješan u rat u Hrvatskoj.
U kinu Meeting Point u srijedu, 28. aprila u 17.30 sati.
Srbenka
Hrvatska, 2018, Colour, 72 min.
Croatian
Režija: Nebojša Slijepčević
Uloge: Tatjana Dragičević, Nina Batinić, Lucia Filičić, Jana Mileusnić, Morana Mladić, Oliver Frljić, Marin Blažević, Jelen Lopatić, Ivana Roščić, Tanja Smoje, Nikola Nedić, Igor Kovač, Jurica Marčec, Ljerka Hribar, Sandra Dekanić, Denis Kirinčić, Renata Fugošić, Nenad Šegvić
U zimu 1991. godine u Zagrebu je ubijena djevojčica srpske nacionalnosti Aleksandra Zec. Dvadeset i pet godina kasnije reditelj Oliver Frljić u Rijeci postavlja pozorišnu predstavu o tom slučaju. Pozorišne probe postaju kolektivna psihoterapija, a dvanaestogodišnjoj glumici Nini se čini kao da rat nikada nije završio.
U kinu Meeting Point u četvrtak, 29. aprila u 17.30 sati.
Teret
Srbija, Francuska, Hrvatska, Iran, Katar, 2018, Colour, 98 min.
Režija: Ognjen Glavonić
Uloge: Leon Lučev, Pavle Čemerikić, Tamara Krcunović, Ivan Lučev, Igor Benčina
Vlada radi kao vozač kamiona tokom NATO bombardovanja Srbije 1999. Nakon što je preuzeo posao da sa Kosova do Beograda preveze tajanstveni teret, Vlada kamionom prolazi kroz nepoznate krajeve i pokušava pronaći pravi put u ratom razorenoj zemlji. Zna da će se nakon što obavi posao morati vratiti kući i suočiti se sa posljedicama svojih djela.