Umirovljenja Brucea Willisa dotaknuo se još jedan njegov prijatelj i akcijski kolega. Nakon Sylvestera Stallonea o Willisu je progovorio i Arnold Schwarzenegger. “Mislim da je on fantastičan. Bio je uvijek, godinama i godinama, ogromna, ogromna zvijezda. Mislim da će ga uvijek pamtiti kao veliku, veliku zvijezdu. I ljubaznog čovjeka. Razumijem da je, zdravstveno govoreći, morao otići u mirovinu. No, općenito, znate, mi se nikad zapravo ne povlačimo. Akcijski junaci se samo ponovno naoružavaju”, rekao je Schwarzenegger. Bruce se više neće ponovno naoružati kao Arnie i Sly, ali on je ionako vječno naoružan na filmu. Samo upalite neki njegov akcijski klasik poput Prljavi igraju prljavo (The Last Boy Scout, 1991.) i naći ćete ga naoružanog vjernim revolverom i citatnim “one-linerom” a la “Takni me još jednom i ubit ću te”.
Prljavi igraju prljavo; režija: Tony Scott; uloge: Bruce Willis, Damon Wayans, Halle Berry, Chelsea Field, Bruce McGill; 1991.
IMDb rejting: 7.0/10
Rotten Tomatoes rejting: 46%
Schwarzenegger je između redaka ciljao na to da je Willis i dalje herojski aktivan i zdrav u filmovima, i uvijek će biti dokle god se ti filmovi gledaju opet i iznova, što je na koncu poanta njegovog Posljednjeg akcijskog junaka. Prljavi igraju prljavo jedan je od (ne samo) Bruceovih akcijskih filmova koji se mogu opetovano gledati i nikad ne dosade. Teško je izbrojati koliko se puta pogledao dosad i po tom (i svakom drugom) pitanju ne zaostaje za Umri muški, Umri muški 2 i Umri muški 3, a možda ih je i pretekao. Nesumnjivo, The Last Boy Scout je kruna Wilisove akcijskojunačke karijere zajedno s prva tri dijela Die Hard serijala, jedan od najboljih (“buddy”) akcića devedesetih i, uopće, iz zlatnog doba žanra.
Sve se poklopilo u svojevrsnom "Umri muški 2.5": Bruce u naponu herojske i “one-linerske” snage, britak crnohumorni scenarij Shanea Blacka (Smrtonosno oružje, Pakleni poljubac), stilizirana akcijska režija Tonyja Scotta s prepoznatljivim neonskim filterima (Top Gun, Policajac s Beverly Hillsa II) i raskošna blockbusterska produkcija Joela Silvera (Komandos, Predator). Willis je ovdje utjelovio još jedan akcijski lik za anale žanrovske kinematografije, možda i najkulerskiji iz njegove galerije živopisnih karaktera.
Joe Hallenbeck je nasljednik Johna McClanea (Umri muški) i prethodnik Butcha iz Paklenog šunda. Ima nešto od obojice i utjecao je na razvoj McClanea u Die Hard 3, no prilično je originalna i jedinstvena kreacija akcijskog (anti)heroja s manama koji unatoč tome umije biti opaki kuler za tipa pod prijetnjom da popuši metak ili dva, zabiti jebeni nos u mozak negativcu kao kaznu što ga je šaketao, rječju pobiti sve i popušiti par cigareta. Hallenbeck je bivši agent tajne službe i tjelesni čuvar, preteča Clinta Eastwooda u Na vatrenoj liniji i Kevina Costnera u Tjelohranitelju. Spasio je život predsjedniku Jimmyju Carteru, ali i bio degradiran kad je izbio četiri zuba senatoru Baynardu (Chelcie Ross) kojeg je čuvao, uhvativši ga kako mlati nesretnu prostitutku u hotelskoj sobi. Nakon toga, Hallenbeck je postao propalica i cinik, životari kao privatni detektiv, okrenuo se alkoholu i samoprijeziru, obiteljski život mu je u neredu, oblokava se i puši jednu za drugom. Upoznajemo ga kako, oblokan, spava u automobilu dok mu klinci ubacuju mrtvu vjevericu kroz prozor, što se nije dogodilo ni mamurnom McClaneu u Umri muški 3, niti Eastwoodu u Velikom izazovu.
Kad se prene iz sna i pogleda sebe u retrovizor, Hallenbeck se ohrabri riječima: “Nitko te ne voli. Svi te mrze. Izgubit ćeš. Nasmiješi se, izdrkotino...”. Dolaskom kući dan ranije nego je trebao, Hallenbeck skuži da je supruga Sarah (Chelsea Field) sakrila ljubavnika u ormaru. Ljubavnik je njegov prijatelj i detektivski partner Mike (Bruce McGill) koji mu je dao zadatak da zaštiti striptizetu, “pardon egzotičnu plesačicu” Cory (buduća zvijezda Halle Berry na početku karijere). Mike se razotkrije dok Hallenbeck ne spraši metak u ormar. “Posrnuo si i slučajno zabio pimpek u moju ženu”, Hallenbeck komentira pokušaj Mikeova pravdanja i potom mu ponudi izbor “glava ili stomak?” prije nego što smjesti šaku u jedno od ta dva mjesta. Mike će odletjeti u zrak ispred Hallenbeckove kuće u još uvijek najspektakularnijoj eksploziji miniranog automobila u povijesti kinematografije.
Tako počinje detektivska priča koja će Joea spariti s Corynim dečkom i osramoćenim bivšim igračem američkog nogometa Jimmyjem Dixom (Damon Wayans), palim anđelom poput njega podjednako željnim samoiskupljenja, a uključuje ucjene, zavjere, prljave biznismene i korumpirane političare, pamtljive negativce (Taylor Negron kao Milo) koji će stradati na pamtljiv način u padu na elisu helikoptera. Scenarist Black i redatelj Scott efektno su, na postmoderan način, pospojili “hard boiled” (neo)noir i akcijski blockbuster “buddy” podvrste s ciničnim, žučnim dijalozima mačo likova bez dlake na jeziku, sklonih filozofskom mudrovanju i nadmudrivanju negativaca na konstantnom rubu smrti u bombastičnim scenama akcije. Naracija je chandlerovska, a u jednoj sceni Hallenbeckova kćerka Darian (Danielle Harris) gleda na TV-u “Lethal Weapon” kao direktnu prethodnicu ovog filma, transžanrovski prelomljenog upravo preko lika Hallenbecka.
Naime, on je istovremeno i willisovski junak i chandlerovski antijunak, McClane i Phillip Marlowe (može i Hammettov Sam Spade), što je zgodno s obzirom na “sokolsku” poveznicu između Brucea i Raymonda Chandlera (Hudson Hawk, The Maltese Falcon). Marlowe umire muški i Spade “dies hard” u klasiku koji je stvorio unikatnu fuziju dvaju žanrova. The Last Boy Scout je pr(a)vi akcijski film noir.
Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija