A Perfect World: Neopjevano remek-djelo

A Perfect World: Neopjevano remek-djelo

Piše: Marko Njegić

Neprihvaćena u doba kinopremijere, kriminalistička drama Savršeni svijet (A Perfect World, 1993.) spada među najpodcjenjenije, ali i najsavršenije filmove redatelja Clinta Eastwooda. Rijetki su kritičari i gledatelji u realnom vremenu uvidjeli ili barem naslutili veličinu Savršenog svijeta koji je prošao prilično nezapaženo i ostao u sjeni drugih Eastwoodovih filmova. Godinu dana ranije western Nepomirljivi osvojio je Oscara, a u ljeto 1993. akcijski triler Na vatrenoj liniji postao je popriličan kinohit. Bilo je jasno da A Perfect World ne uživa neku reputaciju u svijetu kad je bio stavljen na repertoar splitskog kina "Tesla", dok su Unforgiven i In The Line Of Fire zaigrali u elitnog "Centrala", kao i Mostovi okruga Madison, pa i Neograničena moć ako sjećanje ne vara.

Savršeni svijet; režija: Clint Eastwood; uloge: Kevin Costner, Clint Eastwood, Laura Dern, T.J. Lowther; 1993.

IMDb rejting: 7.5/10

Rotten Tomatoes rejting: 78%

Neovisno o tome, ovaj je filmofil i budući kritičar ostao je pod velikim dojmom tijekom gledanja Savršenog svijeta u kinu i uvrstio ga u kućnu VHS kolekciju odmah nakon izlaska na videotržište. A Perfect World se nastavio gledati kao jedna od formativnih holivudskih drama epohe uz Kišnog čovjeka, Društvo mrtvih pjesnika, Kralja ribara, Miris žene, U ime oca, Iskupljenje u Shawshanku, Napuštajući Las Vegas, Dobrog Willa Huntinga... Inicijalna privlačnost bila je magnetična uloga nikad popularnijeg Kevina Costnera (Ples s vukovima, Robin Hood: Princ lopova, JFK, Tjelohranitelj) , ponajbolja u glumčevoj karijeri, tj. postupno razvijanje odnosa njegovog dopadljivog dobrog-lošeg lika Butcha Haynesa i malog Phillipa (T.J. Lowther) na tragu Shanea, Drumskog ratnika, Terminatora 2 i Usamljenog zaštitnika.

Otac-sin odnos između odmetnika Butcha i dječaka Phillipa još uvijek je srce Savršenog svijeta, filma iz pera scenarista Johna Leeja Hancocka. No, friško gledanje ovog dragulja devedesetih otkrilo je nove slojeve koji Eastwoodov uradak s raskrižja žanrovske i umjetničke kinematografije, u stilu Pustare Terrencea Malicka, razlikuju od ostvarenja slično postavljene karakterne dinamike i likova (anti)junačkih zamjenskih očeva ili očinskih figura. Već je Eastwood znao razbijati filmske konvencije i subvertirati žanrove i/li vlastitu personu, a to radi višestruko u filmu A Perfect World. Potjera njegovog teksaškog rendžera Reda Garnetta za bjeguncem Butchom nije nabrijana i neće rezultirati novim Kordonom s konstantnom pucnjavom i sudarima (ubijanje, kad se dogodi, ostaje izvan kadra), niti ćemo doživjeti očekivanu konfrontaciju dvije generacije holivudskih zvijezda Eastwooda i Costnera koji se sreću oči u oči tek u završnici lišenoj akcije unatoč akcijskim toponimima (nišan snajpera, helikopter).

Umjesto buke i brzine Eastwood preferira tišinu, refleksiju, melankoliju i meditativan ritam. Također, kad Butch pobjegne iz zatvora i u bijegu uzme Phillipa kao taoca, Eastwood ne prikazuje zbivanja i (ne)savršeni svijet isključivo iz očišta otetog klinca, već je sklon perspektivi (i introspektivi) otmičara. Osmogodišnji Phillip u Butchu ne vidi groznog kriminalca nakon što ga pita "Hoćeš li me napucati?" i ovaj mu odgovori "Ne, ti i ja smo prijatelji". Jer, Butch to i nije – on nije "dobar čovjek", ali nije ni "najgori". "Ti nisi zločest", shvaća Philip koji u Butchu vidi novog oca nakon što ga je pravi tata napustio. Butch mu dopušta stvari kakve su mu zabranjene kao članu obitelji Jehovinih svjedoka, sitnice što dječji život i djetinjstvo znače poput ispijanja Cole, "trick 'r' treat" maskiranja za Noć vještica i vožnje toboganom. Klinac će popiti čak četiri cole i krišom ukrasti kostim dobrog duha Caspera i iz njega neće izaći do kraja filma, dok je vožnja toboganom simulirana tako što ga je Butch provozao na krovu automobila.

On doživljava dječačku avanturu života kroz malo opasniju i stvarniju "igru policajaca i kriminalaca", toliko da nije pobjegao kad je mogao, nego ostao s Butchom koji mu daje da sastavi "popis svega što je htio, a nije smio". Međutim, zanimljivo je i da odbjegli robijaš Butch u Phillipu vidi nešto više od sina kojeg neće nikad imati – sebe samoga u njegovoj dobi. Ne spominje Butch tek tako svom "navigatoru" Phillipu da je ukradeni automobil vremeplov ("naprijed je budućnost, natrag prošlost"). Iako vozi naprijed, Butch se vraća natrag u svoju prošlost i ponovno proživljava izgubljeno djetinstvo kad se poveže s Phillipom. I Butchov otac je bio odsutan i preuzeo je brigu o njemu nakon smrti majke, ali pokazao se, vičan nasilju, kao sve samo ne otac godine, uslijed čega je on zasigurno i završio na drugoj strani zakona. Zato je Butch posebno osjetljiv na to kako odrasli tretiraju djecu i reagirat će ljutito kad crni farmer (George Hayes), koji ga je ugostio, izudara svoga mališana. Eastwood je preko Butcha nastavio promišljeno (pre)ispitivati motiv nasilja s kojim ima blizak odnos od špageti vesterna i akcijskih filmova o Prljavom Harryju, istraživati njegove korijene i utjecaj na čovjeka i ljudsku psihu, tj. kako ga može (de)formirati od malih nogu.

Savršeni svijet se izvrsno nadovezuje na Nepomirljive kao još jedna Eastwoodova kontemplacija o nasilju, istovremeno sjajna krimi drama, "road/chase movie" i film o odrastanju djece i kajanju odraslih. Neopjevano remek-djelo.

Kriminologinja Dern

U sporednoj ulozi kriminologinje pojavljuje se Laura Dern (Plavi baršun) koja je iste 1993. godine glumila i u Spielbergovu megahitu Jurski park.

Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija

Prethodna
Pogled u prošlost: “Good Will Hunting“